چکیده:
هدف از پژوهش حاضر طراحی واعتباربخشی الگوی مشارکت معلمان و اولیا درتدوین برنامه ویژه مدرسه (بوم) دوره متوسطه است. این پژوهش از لحاظ رویکرد پژوهشی، پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی است. روش تحقیق در بخش کیفی نظریه داده بنیاد بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بود. به منظور نهایی سازی الگوی مفهومی تحقیق و تعیین مؤلفه ها، شرایط و پیامدهای مشارکت معلمان و اولیا و تعیین ضرایب هر یک از آنها با استفاده از روش دلفی مورد اعتباریابی قرار گرفت. بر اساس یافته های پژوهش، 182 کد شناسایی و الگوی مشارکت مدیران مدارس، کدها (مفاهیم) بدست آمد. بر این اساس در ابعاد مختلف (بعد ریسک سازمانی، بعد دانشی، بعد تجربه و تخصص، بعد محیطی، بعد سازمانی، بعد اخلاقی، بعد انسانی، بعد زمان، بعد اقتصادی، بعد اجتماعی و بعد فنی) متغییرها مهم و تاثیرگذار انتخاب شدند. یافته ها نشان داد والدین می بایست در فرآیندهای تصمیم گیری در همه زمینه های تاثیرگذار بر دانش آموزان، از مشارکت در تدوین اهداف کلی آموزش و پرورش، اظهارنظر در برنامه درسی و موضوعات درسی مورد نیاز دانش آموزان، نوع و شیوه های آموزش، همکاری در تامین بخشی از هزینه های آموزش و پرورش، تحقق بخشیدن به اهداف فوق برنامه و سایر برنامه های اصلاحی مدرسه و همسویی و همفکری در زمینه عملکرد معلمان در کلاس درس، فرآیند ارزشیابی و اظهار نظر در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان مشارکت داشته باشند و همچنین در تربیت عملی فرزندان در منزل برای دستیابی به همان اهداف و برنامه های پیش بینی شده، تلاش کنند. همچنین نتایج نشان داد معلمان می توانند با ابعاد (طراحی، تدوین و اجرای برنامه درسی، ارزشیابی و بازنگری و تجدیدنظر در جهت تقویت بنیه علمی، آموزشی؛ مهارتی و اجتماعی و اعتقادی دانش آموزان تلاش کنند.
The purpose of this research is to design and validate the model of participation of
teachers and parents in the development of a special program for the secondary school.
In terms of the research approach, this research is a mixed research of exploratory
type. The research method was in the qualitative part of the foundation's data theory.
The foundation's data theory was used to design the model. The sampling method was
purposeful and snowball. In order to finalize the conceptual model of the research and
determine the components, conditions and consequences of the participation of
teachers and parents and determine the coefficients of each of them, it was validated
using the Delphi method. Based on the findings of the research, 182 identification
codes and school principals' participation patterns, codes (concepts) were obtained.
Based on this, in different dimensions (organizational risk dimension, knowledge
dimension, experience and expertise dimension, environmental dimension,
organizational dimension, ethical dimension, human dimension, time dimension,
economic dimension, social dimension, and technical dimension) important and
influential variables were selected. Parents should be involved in the decision-making
process in all areas that affect students, from participating in drafting the general goals
of education, commenting on the curriculum and subjects needed by students, the
types and methods of education, cooperation in providing A part of education
expenses, realization of extracurricular goals and other school improvement
programs, and alignment and like-mindedness in the field of teachers' performance in
the classroom, the process of evaluation and commenting on the choice of the students'
field of study, and also in The practical education of children at home should try to
achieve the same goals and plans. Also, teachers can strengthen students' scientific,
educational, social skills, and beliefs with dimensions (designing, compiling, and
implementing curriculum, evaluating, reviewing, and revising) to try.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد والدين ميبايست در فرآيندهاي تصميم گيري در همه زمينه هاي تاثيرگذار بر دانش آموزان، از مشارکت در تدوين اهداف کلي آموزش و پرورش، اظهارنظر در برنامه درسي و موضوعات درسي مورد نياز دانش آموزان، نوع و شيوه هاي آموزش، همکاري در تامين بخشي از هزينه هاي آموزش و پرورش، تحقق بخشيدن به اهداف فوق برنامه و ساير برنامه هاي اصلاحي مدرسه و همسويي و همفکري در زمينه عملکرد معلمان در کلاس درس، فرآيند ارزشيابي و اظهار نظر در انتخاب رشته تحصيلي دانش آموزان مشارکت داشته باشند و همچنين در تربيت عملي فرزندان در منزل براي دستيابي به همان اهداف و برنامه هاي پيش بيني شده، تلاش کنند.
ازين رو هدف اين پژوهش طراحي واعتباربخشي الگوي مشارکت معلمان و اوليا درتدوين برنامه درسي ويژه مدرسه (بوم) دوره متوسطه را مورد مطالعه قرار داده است .
در الگوي مبتني بر سطوح تصميم گيري، ترکيب مطلوب 1- Beagly, 2- Redingh 3- school - based curriculum development model 4 -negotiates model يا متعادل گروه هاي حاضر در فرايند برنامه ريزي درسي به شرح ١- معلم ، به عنوان نمايندة حوزة عمل تعليم و تربيت .
بنابراين در اين پژوهش در مرحله طراحي الگو با استفاده از راهبرد پژوهش کيفي و روش داده بنياد، پديدهمشارکت مورد موشکافي دقيق قرار گرفته و مشارکت معلمان و اوليا درتدوين برنامه درسي ويژه مدرسه (بوم)در قالب تبيين شرايط عّلي، مقوله يا پديده اصلي، شرايط زمينه اي، شرايط مداخله گر، راهبردها و در نهايت پيامدهايمشارکت تعيين مي شوند.