چکیده:
زمینه و هدف: سازمانهای موفق در محیط پرتلاطم و رقابتی امروز، سازمانهایی هستند که نوآوری را در همه ارکان عملکردی خود نهادینهسازی نمایند. در این راستا، پژوهش حاضر به دنبال ارائه یک مدل مناسب برای ارزیابی ظرفیت نوآوری سازمانی است. روش شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل 28 خبره سازمان مورد مطالعه است. پس از شناسایی شاخصهای نوآوری بر اساس مطالعه کتابخانهای، از تکنیک دلفی فازی برای تعیین شاخصهای نهایی و از سیستم استنتاج فازی، برای طراحی مدل پژوهش استفاده شده است. یافتهها: مدل ارائه شده شامل 3 بعد؛ وضعیت ورودی (وجود فرهنگ نوآوری، رهبری تحولآفرین، نوآوری بهعنوان بخشی از استراتژی، ماموریت، چشمانداز و کارگروهی و تیمی)، وضعیت فرایند (ظرفیت تحقیق و توسعه، نوآوری باز، مدیریت ایده و همکاریهای پژوهشی) و وضعیت خروجی (بازدهی و کارایی محصولات نوآورانه، سرمایهگذاری بر روی تولید محصولات نوآورانه) میباشد. بنابراین، 3 سیستم استنتاج فازی فرعی و 1 سیستم استنتاج فازی اصلی به منظور ارزیابی ظرفیت نوآوری در نرمافزار متلب طراحی گردیدند که پس از اعتبارسنجی مبنای استفاده قرار گرفتند. جهت پیادهسازی مدل از دادههای یک سازمان نظامی استفاده شد که ظرفیت نوآوری سازمانی را 68/ 0 تعیین نمود. نتیجهگیری: تفاوت ناچیز خروجی سیستم (68/ 0) با میانگین نظر خبرگان (65/ 0) در مورد نوآوری سازمانی بیانگر اعتبار سیستم طراحی شده است. مدل ارائه شده ابزار مناسبی برای مدیران در تحلیل شکاف نوآوری و ایجاد بهبود در سازمان است.
Background & Purpose: Successful organizations in today's turbulent and competitive environment are those that institutionalize innovation in all their functional elements. Based on this, in the present research, a suitable model for evaluating the capacity of organizational innovation is presented. Methodology: The current research is applied based on its purpose and descriptive-survey research in terms of data collection method. The statistical population of the study included 28 experts of the studied organization. After identifying the innovation indicators based on the library study, the fuzzy Delphi technique was used to determine the final indicators. Also, fuzzy inference system was used to design the research model. So, 3 sub-FIS and 1 main FIS were designed in MATLAB software, which were used as the basis for innovation capacity evaluation. Findings: The developed model includes 3 dimensions of input status (existence of culture of innovation, transformational leadership, innovation as part of strategy, mission, vision and teamwork), process status (research and development capacity, open innovation, idea management and research collaborations) and output status (efficiency and effectiveness of innovative products and investment on producing innovative product). To implement the model, data from an military organization was used, which determined the value of organizational innovation capacity as 0.68. The little difference of the system output (0.68) with the average of experts judgements (0.65) about performance of the organizational innovation indicates the validity of the proposed model. Conclusion: The presented model will provide a suitable tool and perspective for managers to analyze the innovation gap and create improvements in the organization.