چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی قصه خوانی دیالکتیکی بر بهبود خلاقیت دانش آموزان ابتدایی انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر ارومیه در سال 1398 بود. نمونه آماری شامل 60 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش طی 8 جلسه 45 دقیقهای در ساعت مربوط به درس انشاء برنامه قصه خوانی دیالکتیک را دریافت کردند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه خلاقیت عابدی جمع شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در برنامه SPSS نسخه 26 انجام شد. با توجه به دادهها قصه خوانی دیالکتیک منجر به تفاوت معنیدار بین گروهها در خلاقیت (F = 22.34, p = 0.001) و ابعاد آن شامل سیالی (F = 88.68, p = 0.001)و انعطاف پذیری (F = 7.19, p = 0.01) شده است، با این حال بر مولفههای ابتکار و بسط خلاقیت اثربخش نبود (p > 0.05). با توجه به یافتهها برنامه قصه خوانی دیالکتیک میتواند در مدارس برای پرورش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد.
The aim of this study was to determine the effectiveness of dialectical storytelling intervention on improving the creativity of elementary students. This research was a semi-experimental study with a pretest-posttest design and a control group. The statistical society included all female elementary school students in Urmia in 1398 ( 2019). The statistical sample consisted of 60 people selected by available sampling method and randomly assigned to experimental (30 people) and control (30 people) groups. The subjects in the experimental group received a 8 sessions dialectical storytelling program of 45 minutes per hour related to the composition lesson. Research data were collected using Abedi Creativity Questionnaire. Data analysis was performed using multivariate covariance analysis in SPSS program version 26. According to the data, dialectical storytelling intervention leads to a significant difference between the groups in terms of creativity ( F=22.34 , p=0.001 ) and its dimensions including fluidity (F=88.68, p =0.001), and flexibility ( F= 7.19, p = 0.01 ). However, it was not effective on the components of initiative and creativity expansion (p=0.05). According to the findings, the dialectical storytelling program can be used in schools to develop the creativity of elementary students.
خلاصه ماشینی:
با توجه به داده ها قصه خوانی دیالکتیک منجر بـه تفـاوت معنـی دار بـین گروه ها در خلاقیت (٠٠٠١=p ,٢٢٣٤=F) و ابعـاد آن شـامل سـیالی (٠٠٠١=p ,٨٨٦٨=F) و انعطاف پذیری (٠٠١=p ,٧١٩=F) شده است ، با این حال بر مولفه های ابتکار و بسط خلاقیت * دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، دانشکده علوم انسانی و تربیتـی ، دانشـگاه آزاد اسـلامی ، واحـد تبریـز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول )، Pouramir.
یکی از روش های جدید و موثر و متمرکز بر بافت زندگی کودک در پرورش خلاقیـت ، بهره گیری از قصه خوانی دیالکتیک (Dialectical Storytelling) است .
عربی زنجانی و همکاران (١٣٩٩) در مطالعه ای نشان دادند که قصه گویی والد کـودک بـا ایفای نقش بر خلاقیت کلی و تمام مولفه های خلاقیت کودکان پیش دبستانی اثربخش بود و این تاثیر در طول پیگیری یک ماهه نیز پایدار بود.
کریمی ، مهرافزون و جعفری (١٣٩٦) در پژوهشی نشان دادند که آموزش مهارت زندگی به روش قصه گویی بر بهبود خلاقیت و ابعاد آن شامل سیالی ، انعطاف پذیری و ابتکار در دانش آموزان ابتدایی موثر است .
یافته های این پژوهشگران حاکی از اثربخشی قصه گویی بر خلاقیت و فرایندهای خلاقانه دانش آموزان است .
نتایج برخی از مطالعات نیز نشان داده است که قصـه گویی و داستان خوانی اثربخشی معنی داری بر فعالیت های خـلاق ، تعامـل شـناختی و تفکـر انتقادی دانش آمـوزان دارد (,Catala et al ;٢٠١٦ ,Agosto ٢٠١٧).
بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی به روش قصه گویی بر مولفه های خلاقیت دانش آموزان ابتدایی .