چکیده:
ازآنجاییکه گسترش فنآوریهای نوین، پیشرفت سواد رسانهای و عدم تحرک کافی افراد، منجر به کمسوادی حرکتی شده است. استفاده از رویکردهای نوین آموزشی میتواند سطح سواد بدنی کودکان را افزایش دهد. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ورزش بر سواد بدنی و راهبردهای تنظیم هیجان دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر سراوان بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان 10 تا 12 سال شهر سراوان بود که تعداد 60 نفر (30 نفر گروه تجربی، 30 نفر گروه کنترل) با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و انجام آزمونهای سواد بدنی و تکمیل پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان بهصورت پیشآزمون- پسآزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی به مدت 16 جلسه در برنامه آموزش ورزش شرکت کردند، گروه کنترل فعالیتهای معمول خود را انجام دادند. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 استفاده گردید. نتایج نشان داد برنامه آموزش ورزش اثر معناداری بر سواد بدنی کلی (001/ 0 =P)، رفتار روزانه (001/ 0 =P)، شایستگی جسمانی (001/ 0 =P)، انگیزش و اعتمادبهنفس (001/ 0 =P)، دانش و درک (001/ 0 =P)، شرکتکنندگان دارد. همچنین در تنظیم راهبردهای هیجان سازش نیافته (001/ 0 =P) و سازش یافته (001/ 0 =P)، اثر برنامه آموزش ورزش معنی دارد بود. با توجه به یافتهها به نظر میرسد که آموزش ورزش میتواند منجر به توسعه سواد بدنی و راهبردهای تنظیم هیجان شود بنابراین پیشنهاد میشود در کلاسهای تربیتبدنی در مدارس از این برنامه استفاده شود.
Since the expansion of new technologies, the development of media literacy and the lack of sufficient movement of people have led to motor illiteracy. Using new educational approaches can increase the physical literacy level of children. In this regard, the aim of the current research was to investigate the effectiveness of sports education on physical literacy and emotion regulation strategies of primary school students in Saravan city. The statistical population consisted of 10-12 year old students of Saravan city, 60 people (30 experimental group, 30 control group) using the purposeful sampling method and performing physical literacy tests and completing the emotion regulation strategies questionnaire in the form of pre-test-post-test in this participated in the research. The experimental group participated in the exercise training program for 16 sessions, the control group did their usual activities. To analyze the data, analysis of covariance was used using SPSS version 23 software. The results showed that the exercise training intervention program had a significant effect on general physical literacy (P=0.001), daily behavior (P=0.001), physical fitness (P=0.001), motivation and self-confidence (P=0.001), knowledge and understanding (P=0.001), participants have. Also, the effect of the exercise training program was significant in adjusting the uncompromised (P=0.001) and structured (P=0.001) emotion strategies. According to the findings, it seems that sports training can lead to the development of physical literacy and excitement strategies, so it is suggested to use this program in physical education classes in schools.