چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فضای مجازی و به طور اخص شبکههای اجتماعی، در ترویج فرهنگ زیست محیطی ایران انجام شده است. این مطالعه، از منظر هدف کاربردی و از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی بوده که در دو مرحله کیفی–کمی انجام گرفت. در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته به منظور، اکتشاف و توصیف عقاید و نگرشهای مصاحبه شوندگان استفاده شد. بدین ترتیب، ابتدا، از 12 فرد خبره مصاحبه به عمل آمد و سپس تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. در نتیجه، 38 کد باز در قالب 6 کد محوری کارکرد اطلاعرسانی، کارکرد آموزشی و فرهنگی، کارکرد همبستگی، کارکرد تبلیغاتی، کارکرد اقناعی و کارکرد نظارتی استخراج گردید. در بخش کمی نیز از میان کلیه فعالان محیط زیست در قالب NGOها و فعالان فضای مجازی ایران، 217 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به صورت تصادفی، انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات در این بخش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. در انتها، برای بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از تکنیک تحلیل مسیر مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج پژوهش، حاکی از آن است که متغیرهای کارکرد اطلاعرسانی، کارکرد آموزشی و فرهنگی، کارکرد همبستگی، کارکرد تبلیغاتی، کارکرد اقناعی و کارکرد نظارتی در ترویج فرهنگ زیست محیطی ایران و فرهنگسازی کاهش آلودگی محیط زیست موثر میباشند. بعلاوه، متغیرهای جمعیت شناختی در رابطه بین مولفههای فضای مجازی و فرهنگسازی کاهش آلودگی محیط زیست نقش تعدیلگری دارند.
the purpose ofthisstudy was toinvestigate the effect of cyberspace and specifically social networks on the promotion of iranian environmental culture .this study was anapplied research in terms ofpurpose and exploratory mixed research design which was carriedout in two stages .in the qualitative part , semi structured interviews were used to explore and describe ideas and attitudes ofinterviewees .so , atfirst , an expert was interviewed and then data analysis was performed in three stages : open , axial and selective coding .as aresult , the open source codes were extracted in the form of axial codes of information functionality , educational and cultural performance , correlation function , promotional function , persuasive function and supervisory function .in quantitative section , among all actors of the environment in the form of ngos and virtual space activists ofiran , 217 people were selected and tested by cochran formula and randomly .aresearcher -made questionnaire was used to collect data in this section .finally , in order to investigate therelationships between variables , structural equation modeling technique was used with smart pls software .the results indicate that thevariables ofinformation function , educational and cultural function , correlation function , advertising function , persuasive function and monitoring function in promoting environmental culture of iran and cultureof environmental pollution are effective .in addition , demographic variables have moderator role in therelationship between thecomponents of cyberspace and culture of culture