چکیده:
دریک منظومه حماسی تنها نباید وصف جنگ و خونریزی باشد. بلکه باید ضمن توصیف پهلوانیها و مردانگی های یک ملیت
نشان دهنده ی عقاید و فرهنگ و تمدن آن ملیت هم باشد. و این ویژگی مشترکی بین تمام منظومه های حماسی جهان است.
برای مثال در شاهنامه تنها از جنگها و نبردهای بین ایران با دشمنانشان سخن نمی رود. بلکه از تمام خصوصیات اجتماعی و
اخلاقی و فرهنگی ایرانیان قدیم سخن گفته شده است. مواد اصلی حماسه، داستان های ملی و روایات مذهبی و خاطراتی است
که از تشکیل و ماندگار شدن یک فرهنگ و تمدن باقی میماند که یادگار ایثارگریهای ملیت برای به دست آوردن استقلال و
حفظ آن و نبرد با مهاجمان است. در این مقاله بر آن هستیم تا محورهای مشترک حماسی در ادبیات و اشعار دفاع مقدس
شاعران و سرایندگان دفاع مقدس را با هم تطبیق دهیم. لذا به این منظور اشعار و ادبیات دو شاعر سراینده شعر دفاع مقدس
قیصر امین پور و سلمان هراتی را بررسی میکنیم.
خلاصه ماشینی:
تطبيق اشعار حماسي قيصر امين پور و سلمان هراتي در ادبيات دفاع مقدس محدثه حسن زاده کارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد چکيده دريک منظومه حماسي تنها نبايد وصف جنگ و خونريزي باشد.
لذا به اين منظور اشعار و ادبيات دو شاعر سراينده شعر دفاع مقدس قيصر امين پور و سلمان هراتي را بررسي ميکنيم .
قيصر امين پور در سال ١٣٨٢ علي رغم تمايلش از سردبيري سروش نوجوان استعفا داد، اما همزمان ضمن عضويت در فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي؛ در دانشگاه تهران و الزهرا تدريس ميکند وبه کارهاي پژوهشي مشغول بود او در سال ٥٨، از جمله شاعراني بود که در شکل گيري و استمرار فعاليت هاي واحد شعر حوزه هنري تا سال ٦٦ تأثير گزار بود.
وي طي اين دوران مسئوليت صفحه شعر هفته نامه سروش را بر عهده داشت و اولين مجموعه شعر خود را در سال ٦٣ منتشر کرد.
آثار: ١- «از آسمان سبز» (منتشر شده در زمان حيات شاعر)، ٢- «دري به خانه خورشيد» ١٣٦٧ ٣- «گزيده ادبيات معاصر» ١٣٧٨ ٤- «از اين ستاره تا آن ستاره » ١٣٦٧ ٥- «مجموعه کامل شعرهاي سلمان هراتي » ١٣٨٠ سلمان هراتي " ١فروردين ١٣٣٨ در « تنکابن » يکي از شهرهاي شمال ايران چشم به جهان گشود و بيش از ٢٧ سال زندگي نکرد که توانست درميان شاعران فارسي زبان نام خود را ثبت کند.