چکیده:
مدخل امام حسن عسکری (ع) به قلم احمد پاکتچی، یکی از رویکردهای مطالعه زندگی ایشان است. نویسنده در قالب رویکرد «تاریخنگاری تجربی»، تکاپوی جدیدی برای فهم زمانه این امام، شیوه زیست و رویدادهای آن عصر در گنجایش یک مدخل، ارائه نموده است. از آنجا که نقدنگاری بر مدخلهای دانشنامهای، کمتر در فرهنگ نقدنویسی جامعه علمی ایران گسترش یافته است، ناقد در پی آن است، با روش مطالعه کیفی و کمی و بر اساس سبکهای «نقد ساختاری»، «نقد فرایندی» و «نقد روندی»، به معرفی نقاط قوت و ضعف این مدخل بپردازد. یافتهها حکایت از آن دارند، بر پایه «نقد ساختاری» از آنجا که نویسنده برآمده از سبک مورخان «مکتب تهران» است، زندگی امام را بر مبنای حذف گزارههای تاریخی ـــ کلامی مربوط به «عصمت»، «کرامات» و «علم غیب» مینگرد. در بعد «نقد فرایندی» وی با روش «تاریخی محض» به رویدادهای آن عصر پرداخته و امام را در قامت یک اسلامشناس موفق معرفی میکند. از نظر «نقد روندی» نیز مدخل امام حسن عسکری (ع) در بیان چیدمان رخدادهای بین سالهای 254 ـــ 260 قمری، آگاهی دقیقی به دست نمیدهد.
The article of Imam Hassan Askari (AS) by Ahmad Pakatchi, is one of the approaches to studying his life. In the form of "experimental historiography" approach, the author has presented a new attempt to understand the time of this Imam, the way of life and the events of that era in the capacity of an article. Since criticism has spread to less encyclopedic articles in the critique culture of the Iranian scientific community, the critic seeks it, using qualitative and quantitative study methods based on the styles of "structural critique", "process critique" and " sequence of events » to introduce the strengths and weaknesses of this entry. The findings indicate that, based on "structural critique", since the author is derived from the style of historians of the "Tehran School", the Imam's life is based on the omission of historical-theological propositions related to "infallibility", "virtues" and "Unseen Science" looks. In the "process critique" dimension, he deals with the events of that era in a "purely historical" way and introduces the Imam as a successful Islamologist. From the point of view of "sequence of events critique", the article of Imam Hassan Askari (AS) in expressing the sequence of events between 254-260 lunar years does not provide accurate knowledge.