چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی گروهی و آموزش رفتار برنامه ریزی شده بر خطرپذیری دانشجو معلمان در معرض اعتیاد دانشگاه فرهنگیان مشهد اجرا شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه کنترل و گواه بود. جامعه اماری این پژوهش کلیه دانشجو معلمان دوره کارشناسی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 میباشد که 48 نفر به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و در چهار گروه طرحواره درمانی گروهی (12 نفر)، آموزش رفتار برنامه ریزی شده (12 نفر) گروه ترکیبی (12 نفر) و گروه گواه (12 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. اطلاعات مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامههای اعتیاد پذیری وپرسشنامه خطرپذیری، در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و سه ماه بعد از پیان مداخله، جمعآوری گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss22 و با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد.. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد طرحواره درمانی گروهی (01/0>P) و آموزش رفتار برنامه ریزی شده (01/0>P) بر کاهش خطرپذیری و اعتیادپذیری دانشجو معلمان تاثیر معنی داری دارد که این تاثیر بعد از یک ماه پیگیری (01/0>P) در هر دو گروه با دوام بود. همچنین تفاوت معنا داری بین دو شیوه مداخله وجود نداشت (01/0<P). نتیجهگیری: میتوان از هر دو نوع مداخله در پیشگیری از اعتیاد جوانان بهره گرفت.
Aim: The aim of this study was to compare the effectiveness
of group schema therapy and teaching planned behavior on
student risk-taking and addiction of teachers at Farhangian
University of Mashhad. Method:Method: The research
method was quasi-experimental with control and control
groups. The statistical population of this study is all
undergraduate students in Mashhad in the academic year
1399-99, in which 48 people were selected by purposive
sampling and in four groups: group schema therapy (12
people), planned behavior training (12 people). The
combination (n = 12) and the control group (n = 12) were
randomly replaced. The information required for the study
was collected using addiction questionnaires and risk
questionnaires in three stages: pre-test, post-test and three
months after the intervention. Data were analyzed using
SPSS22 software and repeated measures analysis of variance
and Scheffe post hoc test.
Results: The results showed that group schema
therapy (P<0/01) ) And training of planned
behavior (P<0/01) Has a significant effect on reducing
addiction and risk-taking of student teachers who this effect
after one month of follow-up (P<0/01 ) ) Was durable in both
groups. There was also a significant difference between the
two interventions (P<0/01 ). Conclusion: Both types of
interventions can be used to prevent youth addiction.