چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شکست عشقی با استرس تحصیلی دانشجویان با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه زنجان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تشکیل دادند که از بین آنها تعداد ۳۰۵ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در این پژوهش شرکت داده شدند. ابزارها شامل پرسشنامه ضربه عشق راس (۱۹۹۹)، پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (CERQ-P) و استرس تحصیلی زاژاکووا، لینچ و اسپینشاد (۲۰۰۵) بودند. برای تحلیل دادهها از مدلهای ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان دادند شکست عشقی همبستگی مثبت با استرس تحصیلی (۳۶/۲t=، ۰۱۱/۰p=) و همبستگی منفی با متغیر تنظیم شناختی هیجانی دارد (۵۰/۴- t=، ۰۰۰/۰p=). همچنین بین تنظیم شناختی هیجان با استرس تحصیلی رابطه معناداری بدست آمد (۱۶/۶۲t=، ۰۰۰/۰p=). در نهایت با استفاده از آزمون سویل نقش میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین شکست عشقی و استرس تحصیلی با ضریب مسیر ۶۲/۰- و مقدار ۱۴/۱۷- t= مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: این پژوهش علاوه بر گسترش مبانی نظری موضوع مورد مطالعه، در برگیرنده مفاهیمی برای شناخت اثرات منفی شکست عشقی در بین افراد بود. برای کاهش پیامدهای شکست عشقی به ویژه در حیطه تحصیلی میتوان با برگزاری کارگاههای آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی و آموزش تنظیم هیجانی دانشجویان قدم محکمی در راستای اهداف پژوهشی برداشت.
relationship between love failure and academic stress of students
through the mediation of cognitive emotion regulation. Method: The
method of the current research is a correlational description. The
statistical population of this research was made up of all the students
of Zanjan University in the academic year of 2021-2022, and 305
people were selected by available sampling method and participated
in this research. The instruments included Ross' love shock
questionnaire (1999), cognitive emotion regulation questionnaire (PCERQ)
and academic stress by Zajacova et al. (2005). Structural
models with partial least squares approach were used for data
analysis. Results: Data analysis showed Love failure has a positive
correlation with academic stress (t=2.36, p=0.011) and a negative
correlation with the variable of emotional cognitive regulation (t=-
4.50, p=0.000). Also, between cognitive regulation A significant
relationship between excitement and academic stress was obtained
(t=62.16, p=0.000).Finally, by using the Seville test, the mediating
role of cognitive regulation of emotion in the relationship between
love failure and academic stress with a path coefficient of -0.62 and
The value of t= -17.14 was confirmed.Conclusion: In addition to
expanding the theoretical foundations of the subject under study, this
research included concepts to understand the negative effects of love
failure among people. In order to reduce the consequences of love
failure, especially in the field of education, by holding educational
workshops based on mindfulness and teaching emotional regulation
of students, a firm step can be taken in line with the research goals.