چکیده:
مدیریت زنجیره تأمین خدمات ابزاری است برای پیشبینی، برنامهریزی، اجرا و کنترل فرآیندهای زنجیره تأمین با هدف تأمین نیازهای مشتریان و جلب رضایت آنها که شامل هماهنگی، یکپارچگی و کنترل محصول، اطلاعات و جریان نقدی درون سازمان و بین شرکا است که به دلیل درگیر بودن چندین شرکت در فعالیتهای مشترک، محمل مناسبی برای کارآفرینی به حساب میآیند. بدین منظور، هدف پژوهش حاضر ارائه مدل عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین کسب و کارهای الکترونیک صنایع خدماتی با استفاده از رویکرد نگاشت شناختی فازی میباشد. این روش پژوهش آمیخته - اکتشافی از لحاظ هدف کاربردی است. بدین منظور پرسشنامه ماتریسی تهیه و در اختیار 173 نفر از خبرگان کسب و کارهای الکترونیک قرار گرفت که در نهایت با استفاده از نرمافزار FCMapper1 و Ucinet6 به تجزیه و تحلیل دادههای حاصل پرداختیم. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که از میان عوامل شناسایی شده، عوامل مشتری مداری، بهرهوری و رشد سهم بازار دارای مرکزیت بیشتری نسبت به سایر عوامل میباشند، در نهایت براساس این سه عامل پیشنهاداتی به منظور ارتقای زنجیره تأمین کسب و کارهای الکترونیک صنایع خدماتی ذکر شد.
Model of Factors Affecting E-Business Supply Chain in Service IndustriesService supplychain management is a tool to predict, plan, execute and control supply chain processes to meet customer needs and their satisfaction, which includes coordination, integration and control of product, information and cash flow within the organization and between partners. Due to the involvement of several companies in joint activities, they are a good opportunity for entrepreneurship. For this purpose, the purpose of this study is to present a model of factors affecting the supply chain of e-businesses in the service industry using a fuzzy cognitive mapping approach. This exploratory mixed research method is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection. For this purpose, a matrix questionnaire was prepared and provided to 173 e-business experts. Finally, we analyzed the data using FCMapper1 and Ucinet6 software. Findings indicate that among the identified factors, customer orientation, productivity and market share growth factors are more centralized than other factors, meaning that more flashes enter and exit it becomes. Finally, scenarios were written based on these three factors and suggestions were made to improve the supply chain of e-businesses in service industry.
خلاصه ماشینی:
با توجه به موارد گفته شده انجام پژوهشي که به طور علمي به شناسايي عوامل مؤثر بر زنجيره تأمين کسب و کارهاي الکترونيک صنايع خدماتي و سپس به ارائه مدل بپردازد، لازم و ضرورياست و اين پژوهش در نظر دارد با استفاده از رويکرد نگاشت شناختي فازي که يکي از جديدترين روش هاي کيفي ميباشد، بپردازد که تاکنون مقاله اي در اين زمينه با اين روش کار نشده است .
پس از آنکه مدل ذهني خبرگان تعيين و تحليل هاي اوليه در رابطه با آن انجام گرفت ، امکان استخراج نقشه عّلي ادغامي براي مدل عوامل مؤثر بر زنجيره تأمين کســـب و کارهاي الکترونيک صـــنايع خدماتي بررسي شده که اين امر طي مراحل زير صورت گرفته است : ١.
ســـپس مدل کيفي براي تبيين عوامل مؤثر بر زنجيره تأمين کسب و کارهاي الکترونيک با استفاده از ابزارها و رويکردهاي نگاشت شناختي فازي و تحليل شبکه هاي اجتماعي ارائه شده است .