چکیده:
در اسلام ، به مسئله تربیت توجه خاصی شده است؛ زیرا در این آیین، انسان ها خزانههای عقلی ای دارند که باید آنها را گشود. آنان دارای معرفت های فطری نهان مانده ای هستند که آنها را با تذکار که جزئی از تربیت است، میتوان از فراموشی درآورد. هدف از این پژوهش تربیت سالم در زندگی اجتماعی از دیدگاه قرآن کریم است. یافته های تحقیق نشان می دهد که: قرآن کریم در تربیت سالم در زندگی اجتماعی به مسائل اعتقادی، اخلاقی، احکام فقهی و حقوقی نیز به ابعاد اجتماعی انسان نظر کرده، مولفه های سازنده یک جامعه توحیدی و یکپارچه را برشمرده و مردم را به سوی آنها توصیه نموده و از موانع برحذر داشته است.آن چه از آیات قرآن کریم بر میآید این است که اجتماعی بودن انسان در متن خلقت و آفرینش او پی ریزی شده است، هرچند ضرورتهای زندگی انسان و تامین نیازهای او از طریق اجتماع و نقش آن بر سلامت جامعه را نیز نمی توان نادیده گرفت.
In Islam, special attention has been paid to the issue of education; Because in this religion, humans have intellectual treasures that must be opened. They have hidden innate knowledge that can be removed from oblivion with meditation, which is a part of education. The purpose of this research is healthy education in social life from the perspective of the Holy Quran.The findings of the research show that: The Holy Qur'an, in healthy education in social life, considers religious, moral, jurisprudential and legal rulings as well as the social dimensions of human beings, enumerates the building blocks of a monotheistic and unified society, and guides people towards them. advised and warned of obstacles.What emerges from the verses of the Holy Quran is that human sociality is based on the context of her creation, although the necessities of human life and the provision of her needs through society and its role on the health of society cannot be ignored either.(feminine)
خلاصه ماشینی:
یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که قرآن کریم درزمینه تربیت سالم در زندگی اجتماعی به مسائل اعتقادی ، اخلاقی ، احکام فقهی و حقوقی به ابعاد اجتماعی انسان نظر کرده است و مولفه های سازنده یک جامعه توحیدی و یکپارچه را برشمرده و مردم را به سوی آنها توصیه نموده و از موانع برحذر داشته است .
نتیجه گیری: یافته های تحقیق نشان می دهد که قرآن کریم درزمینه تربیت سالم در زندگی اجتماعی به مسائل اعتقادی ، اخلاقی ، احکام فقهی و حقوقی به ابعاد اجتماعی انسان نظر کرده است و مولفه های سازنده یک جامعه توحیدی و یکپارچه را برشمرده و مردم را به سوی آنها توصیه نموده و از موانع برحذر داشته است .
قرآن به دنبال ساختن جامعه ای است که محورهایی همچون : تقوای اجتماعی ، عدالت اجتماعی ، اقتصادی اجتماعی ، اخلاق اجتماعی و سلامت اجتماعی آن را شکل می دهند و مهم ترین مولفه های آن در این راستا برقراری عدالت ، انفاق و فقرزدایی، حسن ظن نسبت به یکدیگر، عفو و مدارا، همزیستی مسالمت آمیز و صیانت از محیط زیست است ؛ با توجه به اجتماعی بودن انسان ، اسلام علاوه بر آن که قوای حکومت اسلامی را حافظ و مراقب همه شعائر دینی و حدود آن کرده ، دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکرات را بر عموم واجب نموده و آن را هدف مشترکی برای حفظ وحدت اجتماعی برای جامعه اعلام نموده است ( سلیمانی و رحیمی ، ١٣٩٨: ٥٥-٥٦).