چکیده:
هدف پژوهش، تبیین و تحلیل روششناسی پژوهشهای آمیخته، رویکردی نو، کاربردی و ارزشمند در یک بازآرایی فراتحلیلی است. پژوهشگران در جریان پژوهشی، بسیاری اوقات از روش کمّی استفاده میکنند؛ گاهی هم از روش کیفی. اما گاهی اوقات، ترکیبی از روش کمّی و کیفی را مورد استفاده قرار میدهند. به این پژوهشها، روش پژوهش «آمیخته» گفته میشود. روش این پژوهش، کیفی ـ فراتحلیلی (آمیخته) است. سه نوع روش پژوهش آمیخته وجود دارد: پژوهش درهمتنیده، پژوهش اکتشافی و پژوهش تشریحی (تبیینی). در این پژوهش، به بررسی پیشینة روش آمیخته و تعریف و تبیین جایگاه آن در مقایسه با سایر روشها پرداخته و استحقاق و محدودیتهای این روش پژوهشی، مورد بازکاوی قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
در دهۀ گذشته در ترکيـب کـردن روش هاي تحقيق کمي و کيفي ، براي انجام تحقيقات علوم اجتماعي و رفتاري ، بـه طـور اعـم و تحقيقـات آموزشـي به طور اخص ، کوشش هاي ويژه اي به عمل آمده و از ترکيب اين دو دسـته روش هـا، مجموعـه روش هـاي تحقيـق آميخته پديدار آمده است (بولدن و موسکارلا، ٢٠٠٠).
پژوهش آميختـه ، با استفاده از ترکيب دو مجموعه روش هاي کمي و کيفي ، در قالب روش شناسي يک مطالعه واحد و يا يـک مطالعـه چند مرحله انجام مي شود.
گام اول تعيين ميزان عملي بودن اجراي پژوهش : با استفاده از روش هاي آميخته در ايـن مرحلـه ، پژوهشـگر بايد نسبت به توانايي خود در گردآوري داده هاي کمي و کيفي اطمينان حاصل کند.
در برخي از طرح هاي تحقيق ، بـا اسـتفاده از روش هـاي آميختـه ، بـه دشـواري ميتوان در آغاز پژوهش هر دو سؤال را بيان داشت ؛ زيرا در برايند تحقيق است که پژوهشـگر بـه نـوع سـؤال هـاي کمي يا کيفي پي مي برد.
٥. گام پنجم گردآوري داده هاي کمي و کيفي : در اين مرحله ، پژوهشگر براساس نوع طرح تحقيق ، به گـردآوري داده هاي مورد نياز مي پردازد.
طرح تحقيق آميخته تشريحي چنين طرح هايي براي پژوهش هايي مناسب است که در آن ، پژوهشگر بخواهـد از داده هـاي کيفـي بـراي توصـيف نتايج حائز اهميت استفاده کند.