چکیده:
این پژوهش با هدف آسیب شناسی مدارس تیزهوشان از دیدگاه کارشناسان استان البرز، انجام شده است. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ روش، توصیفی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، میدانی میباشد. جامعه آماری، کارشناسان اداره کل و تمامی نواحی1 و2 و3 و4 ساوجبلاغ، نظراباد و هشتگرد آموزش و پرورش استان البرز و نمونه آماری، تعدادی از کارشناسان اداره کل و نواحی مختلف آموزش و پرورش استان البرز و دبیران مدارس تیزهوشان دخترانه و پسرانه استان البرز با استفاده از جدول مورگان جمعا 150 نفر، میباشند. روش نمونهگیری تصادفی میباشد. ابزار پژوهش، پرسشنامه میباشد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها از طریق مشورت با اساتید راهنما و مشاور و افراد متخصص تایید شد. نتایج نشان داد که با اطمینان 95 درصد بین نظـرات اعضای نمونه آماری در خصوص وجود آسیب در عملکرد مدارس تیزهوشان تفاوت معناداری مشاهده نشد. و با اطمینان 95 درصد بین نظـرات اعضای نمونه آماری در خصوص وجود آسیب در مولفههای رضایت عمومی، عواطف مثبت، رابطه با معلم، فرصت، پیشرفت، ماجراجویی، انسجام اجتماعی از متغیر کیفیت زندگی در مدارس تیزهوشان تفاوت معناداری گزارش گردید. و با اطمینان 95 درصد بین نظـرات اعضای نمونه آماری در خصوص وجود آسیب در تمامی مولفههای فیزیکی، آموزشی، اجتماعی فرهنگی، فردی به جز مولفهی سازمانی از متغیر عملکرد مدارس تیزهوشان تفاوت معناداری گزارش گردید.
Introduction: This study was conducted with the aim of pathology of gifted schools from the perspective of experts in Alborz provinceresearch methodology: research method is applied in terms of purpose, descriptive in terms of method and field in terms of data collection. Statistical population, experts of the General Administration and teachers of all districts 1, 2, 3 and 4 of Savojbolagh, Nazarabad and Hashtgerd of Alborz province education and statistical sample, a number of experts of the General Administration and different education districts of Alborz province and teachers of gifted schools for girls and boys in Alborz province using Morgan's table totals 150 people. The sampling method is random. The research tool is a questionnaire. The face and content validity of the questionnaires were confirmed through consultation with supervisors, consultants and experts and coefficient alpha.Findings The results showed that with 95% confidence, there was no significant difference between the views of the statistical sample members regarding the existence of damage in the performance of gifted schools. And with 95% confidence, a significant difference was reported between the views of the statistical sample members regarding the existence of harm in the components of public satisfaction, positive emotions, relationship with the teacher, opportunity, progress, adventure, social cohesion of the quality of life variable in gifted schools.Conclusion with 95% confidence, a significant difference was reported between the opinions of the members of the statistical sample regarding the existence of harm in all components of psychological, educational, socio-cultural, individual except organizational component of the performance variable of gifted schools.
خلاصه ماشینی:
و با اطمينان ٩٥ درصد بين نظـرات اعضاي نمونه آماري در خصوص وجود آسيب در مؤلفه هاي رضايت عمومي، عواطف مثبت ، رابطه با معلم ، فرصت ، پيشرفت ، ماجراجويي، انسجام اجتماعي از متغير کيفيت زندگي در مدارس تيزهوشان تفاوت معناداري گزارش گرديد(٠/٠٠٠١).
يافته ها نشان ميدهد در سطح خطاي ٠/٠٥، t به دست آمده (٢١/٠٢) ازt جدول (١/٩٦) بزرگ تر است لذا با اطمينان ٩٥ درصد بين نظـرات اعضاي نمونه آماري در خصوص وجود آسيب در سلامت روان مدارس تيزهوشان تفاوت معناداري گزارش گرديد(٠٠٠٠١=sig).
هم چنين ، t به دست آمده (١٩/٠٧) ازt جدول (١/٩٦) بزرگ تر است لذا با اطمينان ٩٥ درصد بين نظـرات اعضاي نمونه آماري در خصوص وجود آسيب در کيفيت زندگي مدارس تيزهوشان تفاوت معناداري گزارش گرديد(٠٠٠٠١=sig).
جدول ٧- نتايج ازمون t تک نمونه اي مؤلفه هاي متغير عملکرد مدرسه (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج اجراي آزمون t تک نمونه اي در جدول فوق ، در سطح خطاي ٠/٠٥، حاکي از آن است که t به دست آمده در تمامي مؤلفه ها به جز مؤلفه ي سازماني ازt جدول بزرگ تر است لذا با اطمينان ٩٥ درصد بين نظـرات اعضاي نمونه آماري در خصوص وجود آسيب در تمامي مؤلفه هاي فيزيکي، آموزشي، اجتماعي فرهنگي، فردي به جز مؤلفه ي سازماني از متغير عملکرد مدارس تيزهوشان تفاوت معناداري گزارش گرديد .
٢. بر اساس يافته پژوهش مبتني بر اينکه بين نظـرات اعضاي نمونه آماري در خصوص وجود آسيب در مؤلفه - هاي رضايت عمومي ، عواطف مثبت ، رابطه با معلم ، فرصت ، پيشرفت ، ماجراجويي، انسجام اجتماعي از متغير کيفيت زندگي در مدارس تيزهوشان تفاوت معناداري گزارش شده است ، پيشنهاد مي شود کارگاه و دوره هاي آموزشي براي آموزش معلمان ، دانش آموزان و والدين آنها در خصوص توانمند سازي دانش آموزان ، برنامه ريزي و اجرا گردد.