چکیده:
امروزه خرید به عنوان یک فعالیت تفریحی به نوعی سرگرمی و راه فراری از زندگی روزمره به یک رفتار تبدیل شده است. هدف این پژوهش شیوع شناسی اعتیاد به خرید در بین جوانان شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل جوانان شهر اصفهان (18-40) سال در سال 1401 بودند. ابزار پژوهش مقیاس اعتیاد به خرید برگن است که اندراسن، گریفیتس، پالسن، بیلدر و همکاران (2015 ) ساختهاند. این پرسشنامه دارای دو بخش است. بخش اول از 5 پرسش مربوط به اطلاعات جمعیتشناختی و بخش دوم از 28 گویه یا مولفه بر حسب طیف لیکرت 5 درجه ای تشکیل شده است. همچنین شامل 7 خرده مقیاس برتری، تعدیل خلق، تعارض، تحمل، عود، مشکلات و کنارهگیری است. اعتبار این مقیاس به روش همسانی درونی 87/0 و آلفای کرونباخ آن 867/0 بود. یافته ها نشان داد که میانگین ابعاد برتری، تعارض، تحمل اعتیاد به خرید در مردها به طور معناداری بیشتر از زنان بوده است. میانگین هر یک از ابعاد و همچنین نمره کل اعتیاد به خرید با وضعیت تاهل ارتباط معنادار نداشت. آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد که میانگین هر یک از ابعاد و همچنین نمره کل اعتیاد به خرید با سطح تحصیلات و میزان درآمد ارتباط معنادار نداشت. همچنین ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که سن با نمره کل اعتیاد به خرید و ابعاد آن رابطه معنادار نداشت. در مجموع می توان نتیجه گرفت که اعتیاد به خرید در بین جوانان شهر اصفهان به صورت چشمگیری وجود نداشت.
خلاصه ماشینی:
شکلی از اعتیاد رفتاری برای معتادان به خرید، خرید غیرقابل کنترل و تکراری میشود و عواقب شدید مالی و روانی به دنبال دارد(لیجویکس و وینستین 4 ، 2013 > اعتیاد به خرید، به عنوان دغدغه و میل ناسازگار به خرید تعریف شده و توسط یکی از موارد زیر شناسایی می > اشتغال ذهنی مکرّر و یا انگیزههایی که به صورت غیِرقابل مقاومت، مزاحم و یا غیِرمنطقی تجربه میش > خرید مکرّری که بیش از توان مالی و خارج از نیاز فرد > صرف زمان بیش از حالت معمول برای خرید ک > این رفتار باعث پریشانی آشکار، صرف زمان، تداخل قابل توجه با عملکرد اجتماعی و شغلی و یا مشکلات مالی میشود( معینی و فتاحی، 13 > تحقیقات قبلی در مورد رفتار مصرفکننده بیان میکند که خرید اجباری، خرید لذتبخش و کاهش خلق و خوی منفی، مقدمات کلیدی اعتیاد به خرید هستند(جامب 5 l"/>l"/>،2022).
افراد متاثر از اعتیاد به خرید، مشغول خرید و Abilash, Keerthika and Bharathi American Psychiatric Association (APA) Murray Lejoyeux & Weinstein Jhamb & Mittal هستند و در این فرآیند، حالات مختلفی از رضایت را تجربه میکنند.
The role of materialism, hoarding behaviours and narcissism in shopping addiction in female students, Quarterly Journal of Psychological Studies, 15(4), 25-40.
com/doc/553816 Mazrouei Nasrabadi, Esmail and Sadeghi Arani, Zahra and Yazdali, Munireh and Rouhani, Reihane, (2016), the relationship between culture and shopping addiction studied: female students of Kashan University, International Conference on Management and Accounting, Tehran, https:// civilica.