چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی ترمینولوژی خبری روزنامههای کیهان، اعتماد، رسالت و شرق در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 و به منظور شناسایی مهمترین معیارهای گزینشگری، بررسی میزان حمایت از کاندیداها، احزاب و گروهها، وابستگی خبری مطالب به منابع مختلف و جایگاه واژهسازی سیاسی و جریانسازی خبری و بررسی سبک مطالب و گفتمان مسلط در آن روزنامهها انجام شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، ترکیبی است. در روش کمی از تکنیک تحلیل محتوا و در روش کیفی از تکنیک مصاحبه استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش در سطح کمی روزنامههای کیهان، اعتماد، شرق و رسالت در یک دورة 100روزه از قبل از انتخابات تا زمان تحلیف رییس جمهوری و در سطح کیفی نیز پنج نفر از متخصصان علوم ارتباطات و روزنامهنگاران برجسته از گروههای مختلف سیاسی و با رعایت اصل اشباع نظری و کفایت نمونهگیری نظری انتخاب شدهاند. نتایج حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین انتخاب مهمترین موضوعها توسط گزینشگران در روزنامههای مورد بررسی، وجود ندارد. دربارة جایگاه روزنامههای مورد بررسی در واژهسازی سیاسی و جریانسازی خبری، روزنامههای کیهان و رسالت از واژهسازی و جریانسازی اصولگرایی تبعیت میکنند. اما واژهسازی و جریانسازی روزنامههای شرق و اعتماد مبتنی بر گفتمان شبه لیبرال اسلامی و مبتنی بر رضایت طبقة متوسط است.
The aim of this study is to comparatively review the news terminology of Kayhan, Etemad, Resalat and Shargh newspapers in the 2017 presidential elections.In order to identify the position of the studied newspapers in political terminology and news flow, symbolism and myth-making, the role of newspaper owners and publishers in the political currents leading to the elections and to examine the prominent concepts, orientations and tactics of the news, Dominant discourse, the most important methods of selecting news and content, etc. have been done in the upcoming newspapers.The present research is applied in terms of purpose and combined in terms of method (quantitative and qualitative method).The statistical population of this research is a small study of Kayhan, Etemad, Shargh and Resalat newspapers, which have been studied in the 100-day period from before the presidential election until the inauguration of the elected president. Also, the statistical population of this research is the qualitative level of five prominent communication science specialists and journalists in the country.The results show that there is not a significant difference between the surveyed newspapers in terms of addressing various issues, dealing with candidates or individuals on the one hand and parties or groups,
خلاصه ماشینی:
جامعة آماری پژوهش در سطح کمی روزنامههای کیهان، اعتماد، شرق و رسالت در یک دورة 100روزه از قبل از انتخابات تا زمان تحلیف رییس جمهوری و در سطح کیفی نیز پنج نفر از متخصصان علوم ارتباطات و روزنامهنگاران برجسته از گروههای مختلف سیاسی و با رعایت اصل اشباع نظری و کفایت نمونهگیری نظری انتخاب شدهاند.
موضوعی که مطالعة حاضر قصد توجه و پرداختن به آن را دارد "بررسی تطبیقی ترمینولوژی 1 خبری روزنامههای کیهان، اعتماد، رسالت و شرق در دورة انتخابات ریاست جمهوری سال 1396" است که طی آن ساختار گزینش، برجستهسازی، جریانسازی خبری و شبهرویدادسازی روزنامههای مزبور تحلیل و تبیین میشود.
گفتمان مسلط روزنامههای مورد بررسی در جریان انتخابات سال 1396 چگونه است؟ پيشينة تحقيق با توجه به اینکه یکی از مهمترین رویدادهای سال پایة پژوهش، برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا است و از آنجاییکه تحقیق حاضر سعی در بررسی ترمینولوژی خبری جامعة آماری با روش تحلیل محتوای کیفی دارد، عنصر تازگی در پژوهش حاضر بهچشم میخورد.
چگینی در تحقیقی که در دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است، دیدگاههای روزنامههای پرتیراژ کشور را دربارة انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار داده که نشان میدهد میان روزنامهها در گزینش اخبار و توجه به کاندیداها تفاوت معناداری مشاهده میشود.
این محقق هدف از بررسی خود را مطالعة رفتار روزنامههای کشور، در فرایند انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 عنوان کرده است و میان سبک مطالب روزنامهها و توجه کاندیداها به موضوعهای خاصی تفاوت معناداری نشان داده شده است.