چکیده:
امروزه استفاده از فناوریهای جدید (شبکههای اینترنتی و ماهوارهها) منجر به تحولهای اساسی در هویت اجتماعی و سبک زندگی در شهرها شده است. تحقیق پیش رو، در تلاش است تا رابطة استفاده از رسانهها را با سبک زندگی زنان مورد بررسی قرار دهد. جامعة آماری تحقیق برابر با کارمندان زن شاغل در سازمانهای دولتی شهر جیرفت در سال 1394 (2800 نفر) است و نمونة تحقیق برابر با 400 نفر با دقت 95درصد اطمینان با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران برآورد شده است. شیوة نمونهگیری تلفیق روشهای نمونهگیری خوشهای و تصادفی ساده است. در خصوص چارچوب نظری از تلفیق نظریههای وبلن، بوردیو، راش در زمینة تبیین عوامل اجتماعی و نظریههای ماکس وبر و دورکیم در زمینة تبیین عوامل فرهنگی مؤثر بر سبک زندگی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که مصرف رسانهای از بین تمام متغیرهای تحقیق، بیشترین تأثیر مستقیم و مثبت را بر سبک زندگی دارد، این تأثیر برابر با 198/0 است. پس از آن متغیرهای هویت گروهی، با تأثیری برابر با 155/0 و مصرف فرهنگی با تأثیری برابر با 186/0 بیشترین تأثیر را بر سبک زندگی دارند. تأثیر مستقیم متغیرهای دیگر در مدلسازی معادلات ساختاری معنادار نبوده و در اصلاحات پیشنهادی مدل حذف شده است. متغیرهای دیگر تحقیق از طریق تأثیری که بر هویت گروهی دارند، بر سبک زندگی تأثیرگذارند.
Today, the use of social media (Internet networks and satellites) has become an integral part of urban life, so that this new technology has been able to lead to fundamental changes in social identity and lifestyle in cities.The current study tries to investigate the relationship between using media and women's lifestyles. The population of research includes employed women in Jiroft's government organization is reported 28000 in 1394. Participants are 400, calculated with the validity of 95 percent through Cochran formula. A combination of both random and cluster sampling was used as a sampling method. Within the theoretical framework a combination of theories of Velborn, Bordio and Rush was used to define social factors and also theories of Max Veber and Dorkim were used to clarify the influential factors of lifestyle. The result shows that among all the parables of the study media using has the most direct and positive effect on lifestyle. This effect is about 0/198 . Accordingly the variables of group identity ( with the impact of 0/155) and cultural use ( the impact of 0/186) have the most effect on lifestyle. The direct effect of other variables in structural equation modeling was not meaningful and was deleted in the revisioned model. Other variables effect on lifestyle through their impact on group identity.
خلاصه ماشینی:
ميزان پذيرش سبک زندگي جديد چه رابطهاي با هويت اجتماعي زنان کارمند دارد؟ براساس چارچوب نظری، فرضیههای چندمتغیرة زیر را میتوان مطرح کرد: به نظر میرسد بین پذیرش سبک زندگی جدید، میزان استفاده از رسانههای داخلی، میزان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی خارجی (ماهوارهها، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) و ابعاد هویت اجتماعی رابطة معناداری وجود دارد.
به نظر میرسد بین مصرف فرهنگی، میزان استفاده از رسانههای داخلی، میزان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی خارجی (ماهوارهها، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) و سبک زندگی زنان کارمند رابطة معناداری وجود دارد.
به نظر میرسد بین طبقة اقتصادی ـ اجتماعی، میزان استفاده از رسانههای داخلی، میزان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی خارجی (ماهوارهها، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) و سبک زندگی زنان کارمند رابطة معناداری وجود دارد.
به نظر میرسد بین دینداری، میزان استفاده از رسانههای داخلی، میزان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی خارجی (ماهوارهها، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) و سبک زندگی زنان کارمند رابطة معناداری وجود دارد.
در فرضیة دوم، به این موضوع اشاره شده که بین مصرف فرهنگی، میزان استفاده از رسانههای داخلی، میزان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی خارجی (ماهوارهها، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) و سبک زندگی زنان کارمند رابطة معناداری وجود دارد.
در فرضیة پنجم، تحقیق به این موضوع اشاره شده که بین دینداری، میزان استفاده از رسانههای داخلی، میزان استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی خارجی (ماهوارهها، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) و سبک زندگی زنان کارمند رابطة معناداری وجود دارد.