چکیده:
در حوزه معرفت اسلامی، روایات پس از قرآن کریم، از اهمیت ویژهای برخوردار است، به دلیل پیوندی که پیامبر-اکرم(ص) و اهلبیت(ع) با قران دارند، سخنان ایشان همواره مورد استفاده مفسران در تفسیر قرآن بوده است. در شیوهی تفسیری قرآن به قرآن آنگونه که از ظاهر سخنان علامهطباطبایی برمیآید، سنت در مقام تفسیر هیچ نقشی ندارد و قرآن مستقل و بینیاز از غیر است.آیتاللهجوادی سعی کرده که این رویکرد استاد را تبیین و توجیه کند. اما با بررسی رویکرد عملی هر دو مفسر در مقام تفسیر، روشن شد که ایشان از سنت در عرصههای مختلف استفاده کرده و در کنار روش تفسیری قرآن به قرآن نقش سنت را نادیده نگرفتهاند. از نگاه ایشان روایات به طور مستقیم دخالتی در تفسیر ندارند، بلکه اموری خارج از تفسیر بوده و فهم و تبیین آیات را آسانتر مینمایند و لذا نقضی بر خود بسندگی قرآن در تبیین خودش به شمار نمیرود. ارائه شواهد روایی در زمینههای مختلف از جمله بیان جزئیات و تفاصیل، تبیین مدلول آیات، تطبیق یا تبیین مصداق آیات، گسترش معنای آیه همگی دلالت بر این مطلب دارد که روایات معیاری برای درستی یا نادرستی برداشتهای تفسیری به شمار میرود. دو مفسر عالیقدر در زمینه نقد وبررسی احادیث نیز تنها به نقد سندی اکتفا نکرده بلکه به بررسی محتوایی رویات نیز میپردازند و معیارهایی را برای فهم حدیث و شناخت سره از ناسره ارائه مینمایند.
In the method of interpreting the Qur'an to the Qur'an, as can be seen from the words of Allama Tabatabai, tradition has no role in the interpretation and the Qur'an is independent and needless of others. Ayatollah Javadi has tried to Explain and justify this approach of the master. But by examining the practical approach of both commentators in the position of commentary, it became clear that they have used tradition in various fields and have not ignored the role of tradition along with the method of interpreting the Qur'an to the Qur'an. In his view, the narrations do not directly interfere in the interpretation, but are matters outside the interpretation and make it easier to understand and explain the verses, and therefore, the sufficiency of the Qur'an in its self-explanation is not considered a violation. Presenting narrative evidences in variousfields such as stating details and details, explaining the meaning of verses, matching or explaining the meaning of verses, expanding the meaning of the verse all indicate that narrations are a criterion for the correctness or incorrectness of interpretive interpretations. . The two excellent commentators in the field of critique and study of hadiths do not limit themselves only to the critique of a document, but also examine the content of narrations and provide criteria for understanding the hadith and knowing the whole story.