چکیده:
مفهوم سبک زندگی اصطلاحی است که در علوم مختلفی موردبحث و بررسی قرارگرفته است. عوامل مختلفی بر سبک زندگی اثر گذاشته و یا از آن اثر میپذیرند. یکی از این عوامل، شبکههای ماهوارهای هستند که باعث تغییر یا ایجاد سبک زندگی جدیدی در افراد، بخصوص جوانان میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین میزان و الگوی استفاده از شبکههای ماهوارهای با سبک زندگی جوانان میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی و تحقیقات پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از جوانان شهر بناب بافاصله سنی 15 تا 29 سال است. شیوه نمونهگیری به صورت خوشهای چندمرحلهای بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 383 نفر تعیینشده است. همچنین از پرسشنامه و نرمافزار SPSS جهت گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادهها استفادهشده است. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام میشود که در سطح استنباطی آزمون رگرسیون برای بررسی فرضیات مورداستفاده قرارگرفته است. یافتههای این پژوهش اثبات میکند که بین میزان و الگوی استفاده از شبکههای ماهوارهای با سبک زندگیومولفههای آن (مصرف فرهنگی، مصرف مادی، اوقات فراغت، مدگرایی و مدیریت بدن) ارتباط معناداری وجود دارد. طبق تئوری غالب این پژوهش (کاشت جورج گربنر) هرچه میزان استفاده از این رسانهها بیشتر باشد، سبک زندگی جوانان بیشتر تحت تاثیر شبکههای ماهوارهای قرار میگیرد.
The concept of lifestyle is a term that has been discussed in various sciences. Different factors affect or affect the lifestyle. One of these factors is satellite networks that change or create a new lifestyle in people, especially young people. The purpose of this study was to investigate the relationship between the rate and pattern of using satellite networks with youth lifestyle. This research is an applied research and survey research. The statistical population of this study includes 129795 youth aged 15 to 29 years old in Bonab city in 2011. The sampling method was multi-stage cluster sampling and the sample size was determined using Cochran's formula of 383 people. A questionnaire and SPSS software were used to collect information and analyze data. Data analysis is done in two descriptive and inferential levels which is used in the inferential level of regression test to examine the assumptions. The findings of this research prove that there is a significant relationship between the amount and pattern of using satellite networks with their lifestyle (cultural consumption, material consumption, leisure, moderation, and body management). According to the prevailing theory of this research (the planting of George Grubner) , it can be said that the increasing use and observation of the media, especially satellite networks, can create the basis for changing the various components of lifestyle in individuals, especially young people. Also, according to the type of program The type of variation that can be different from the one being broadcast from these networks and the subject is exposed. According to the theory of planting, the high consumption of media leads to the emergence of a particular lifestyle among consumers.
خلاصه ماشینی:
یافته های این پژوهش اثبات میکند که بین میزان و الگوی استفاده از شبکه های ماهواره ای با سبک زندگی و مؤلفه های آن (مصرف فرهنگی، مصرف مادی، اوقات فراغت ، مدگرایی و مدیریت بدن ) ارتباط معناداری وجود دارد.
طبق تئوری غالب این پژوهش (کاشت جورج گربنر) میتوان گفت که استفاده و مشاهده فزاینده و مکرر از رسانه ها بخصوص شبکه های ماهواره ای میتواند زمینه را برای تغییر در مؤلفه های گوناگون سبک زندگی در افراد به ویژه جوانان ایجاد نماید.
بیشک ، شبکه های ماهواره ای هم با تنوع برنامه ای که دارند، به عنوان هم نشینی مجازی، بر سبک زندگی مردم به ویژه جوانان ، در مسائلی چون پوشش ، آرایش ، گفتار، کردار، باورها و طرز فکر آنان اثر میگذارند و باعث پذیرش افکار جدید و روش های زندگی وارداتی در بین قشر جوان میشود و نفوذ و تأثیر این رسانه تا جایی است که می تواند اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین میکنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهد، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما میآموزد.
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین میزان و الگوی استفاده از شبکه های ماهواره ای با سبک زندگی جوانان ١٥-٢٩ سال شهرستان بناب صورت گرفته است .
یافته های به دست آمده از آزمون رگرسیون نشان میدهد که میزان و الگوی استفاده از شبکه های ماهواره ای روی مصرف فرهنگی تأثیر دارد که شدت این رابطه برابراست با (٠٤٤٧=R).