چکیده:
سابقه و هدف : در دنیای امروز، بنا به تغییر تعاریف اصیل روابط انسانی، بسیاری از
قشرهای مختلف به ویژه دانشجویان شکست عشقی را به همراه آشفتگی روان شناختی
تجربه میکنند. با عنایت به این امر که پریشانی روان شناختی اختلالی هیجانی است و
میتواند عملکرد فردی و بین فردی را با مشکل مواجه سازد؛ و با توجه به تاکید محافل
مداخلاتی جدید بر استفاده از عامل های فرهنگی-اعتقادی؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی
میزان اثربخشی مشاوره با رویکرد اسلامی بر پریشانی روان شناختی (افسردگی، اضطراب و
استرس ) دختران دانشجوی دارای تجربۀ نشانگان شکست عشقی دانشگاه علوم پزشکی
شهر تبریز انجام شده است .
روش کار: این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل است .
جامعۀ آماری تمامی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شهر تبریز بود که از میان
آنان ٢٠ دانشجو با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در
گروه ها جایگزین شدند. ابزارهای گردآوری داده ها پرسش نامۀ نشانگان ضربۀ عشق راس و
پرسش نامۀ مقیاس پریشانی روان شناختی داس بود. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی
رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند.
یافته ها: نتایج حاصل از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که مشاوره با رویکرد اسلامی بر
پریشانی روان شناختی (افسردگی، اضطراب و استرس ) دختران دانشجوی دارای تجربۀ
شکست عشقی اثر مثبت داشت .
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، چنین استنباط میشود که مقابلۀ درمانی با رویکرد
اسلامی قادر است بر آشفتگی روانی دانشجویان دختر موثر واقع گردد؛ نتیجه ای که
میتواند مسیر حرکت مداخلات درمانی را تحت تاثیر قرار دهد.
Background and Objective: As the definitions of human relationships have changed in the present-day world, people from all walks of life, particularly university students, undergo emotional failure as well as psychological distress. Given the fact that the psychological distress could weaken performance within and between individuals and that the cultural spiritual factors play an important part in psychotherapy, the current research examined the effects of Islamic-oriented consulting on psychological distress (depression, anxiety, and stress) of female students with love trauma in Tabriz University of Medical Sciences. Methods: The research method drew on a quasi-experimental study with pretest-posttest control group design. The participants including 20 female students were selected by the purposive sampling method and were randomly assigned into the experimental and control groups. Data collection instruments consisted of the Ross Love Trauma Inventory, and Depression-Anxiety-Stress scale (DASS). In this study, all the ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests. Results: The results of analysis of covariance indicated that Islamic-oriented consulting had a positive effect on psychological distress (depression, anxiety, and stress) of female students with love trauma. Conclusion: Given the results obtained, it is concluded that Islamic-oriented psychotherapy has a potential effect on depression, anxiety, and stress of female university students. These findings suggest that Islamic-oriented consulting could effectively ameliorate psychotherapy interventions.