چکیده:
شهرداری میتواند نقشی تاثیرگذار در اداره امورات محلی و ارایه خدمات عمومی شهری داشته باشد و مهمترین عنصر مدیریت شهری به حساب می آید. روابط عمومی نیز مانند سایر رشته ها از قبیل علوم انسانی نیز مورد بی توجهی قرار گرفته با توجه به گسترش تکنولوژی و ارتباط و اطلاعات و توسعه روزافزون در کشورها، تا حالا نتوانسته از جایگاه مناسبی برخوردار گردد. ابهاد خدمات عمومی شهری نیز با توسعه روزافزون اطلاعات و ارتباطات دستخوش تحولات زیادی شده است و بر جنبه های مختلف زندگی روزمره تاثیرات وسیعی گذاشته است، چنانکه الزمه زندگی در شهرهای امروز هماهنگ شدن با تحولات به عنوان نقاط تمرکز و تعاملات و لزوم به کارگیری روش ها و فناوریهای نوین میباشد. تحقیق حاضر بر اساس هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است و به لحاظ ماهیت مواد و اطلاعات گردآوری شده، توصیفی تحلیلی و از نوع موردی است. نهاد مدیریت شهری در راستای دست یافتن به تحقق آرمانشهر الکترونیک که از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهرهمند شده است، اهدافی چون خدماترسانی سریع و بهتر به شهروندان و عموم مردم و اطلاع رسانی دقیق و به موقع و هوشمند سازی در این راستا، شفاف سازی فرآیند کاری و اداری و هماهنگی اطلاعات و ارتباطات بین واحدهای مختلف خدمات شهری و شهرداریها میباشد.
خلاصه ماشینی:
نهاد مديريت شهري در راستاي دست يافتن به تحقق آرمان شهر الکترونيک که از فناوري اطلاعات و ارتباطات بهره مند شده است ، اهدافي چون خدمات رساني سريع و بهتر به شهروندان و عموم مردم و اطلاع رساني دقيق و به موقع و هوشمند سازي در اين راستا، شفاف سازي فرآيند کاري و اداري و هماهنگي اطلاعات و ارتباطات بين واحدهاي مختلف خدمات شهري و شهرداري ها مي باشد.
٤-٣- شهر الکترونيک عبارت است شهري که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرويس هاي دولتي و سازمان هاي بخش خصوصي به صورت بر خط و شبانه روزي ، در هفت روز هفته با کيفيت و ضريب ايمني بالا با استفاده از ابزارهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات و کاربردهاي آن انجام مي شود.
شهرداري الکترونيک که با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات مدرن در جهت دستيابي به مديريت کارآمد و خلاق و هوشمند پايه ريزي شده است تا به صورت شفاف و با ارائه خدمات با کيفيت مناسب براي شهروندان به کار خود ادامه دهد، به عنوان يکي از پايه هاي اصلي در ايجاد شهر الکترونيک مي باشد(٢٠١٤ ,.
امروزه به کمک روابط عمومي و استفاده از فناوري هاي نوين و ارتباطات توسعه يافته و امکان پيام رساني در هر لحظه و بر خط به صورت ديجيتالي و الکترونيکي، تبادل و تعامل نسبت به گذشته خيلي آسان تر شده است و در اين ميان استفاده از ابر رايانه ها براي اولين بار در عرصه مديريت سازمان ها به منزله انسان مجازي که عامل اصلي در ارتباطات و تجزيه و تحليل داده و اطلاعات به دست آمده در سازمان بين فرستندگان يا شهروندان و گيرندگان يا همان شهرداري ها نقش آفريني مي نمايد(٢٠٠٦ ,William).