چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی مقایسهای اثربخشی آموزش به روش ایدهجویی)اسکمپر( ، بارش مغزی
و سنتی در تغییر سطح خودپنداره خلاق در دانشآموزان دختر سال دوم ابتدایی شهرستان دیواندره بود.
روش: در یک طرح نیمهآزمایشی 84 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و
به طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروههای آزمایش به طور مجزا 80 جلسه با روشهای
ایدهجویی و بارش مغزی و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دیدند. همه گروهها به پرسشنامههای
خودپنداره خلاق کافمان و بائر) 1440 ( در مرحله پیشآزمون و پسآزمون، پاسخ دادند. دادهها با روش
تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد در مرحله پسآزمون روشهای ایدهجویی و
بارش مغزی باعث افزایش سطح خودپنداره خلاق شده است. نتیجهگیری: روشهای ایدهجویی و بارش
مغزی در افزایش سطح خودپنداره موثر هستند و بهتر آن است که معلمان مقاطع ابتدایی برای افزایش
میزان خلاقیت و متغیرهای زیربنایی آن تا جایی که امکان دارد از روشهایی همانند ایدهجویی و بارش
مغزی استفاده کنند.
Objectives: The purpose of this study was to compare the effectiveness of
teaching with skimming technique, brain and traditional brain drain on
changing the level of creative self-concept in female students of the second
year of primary school in Divandareh city. Method: In a semi-experimental
design, 60 students were selected by multistage cluster sampling method and
randomly assigned to three groups. The experimental groups were randomly
trained in 15 sessions with ideological and brainstorming techniques and
control group with traditional method. All groups responded to the creative
self-concept questionnaires of Cuffman and Bauer (2004) in the pre-test and
post-test phases. Data were analyzed using covariance analysis. Results: The
results showed that in the post-test phase, ideological methods and brain
drain increased the level of creative self-concept. Conclusion: Ideas and
brainstorming methods are effective in increasing the level of self-concept. It
is preferable for elementary school teachers to increase their creativity and
its underlying variables to the extent possible using methods such as
imagination and precipitation Use the brain.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج نشان داد در مرحله پس آزمون روش هاي ايده جويي و بارش مغزي باعث افزايش سطح خودپنداره خلاق شده است .
Peng, Chen, Xia & Ran 4 .
Gibson, Folley & Park 8 .
Maseleno, Hardaker, Sabani & Suhaili 2 .
Hartley, Plucker & Long 7 .
Richard, Dennis, Vicki, Nancy & Deborah 3 .
Richard, Dennis, Vicki, Nancy & Deborah 3 .
Talita, Janssen, Rijlaarsdam & Bergh 5 .
Zainol, Halabi, Sanusi & Ramli 8 .
Zampetakis, Bouranta & Moustakisa 10 .
Poon, Au, Tong & Lau 11 .
ژئونگ و يون ٢(٢٠١٥) در پژوهش خود به اين نتيجه دست يافت که استفاده از روش ايده جويي بر ارتقاي سطح خودپنداره خلاقانه دانش آموزان تأثير معناداري دارد.
يافتـه هـاي پـژوهش حاضر نشان داد که روش بارش مغزي نسبت به روش سنتي به طور قابل ملاحظه و معناداري باعث افزايش ميزان خودپنداره خلاقانه دانش آموزان گروه آزمايش شده است .
يافتـه هـاي پـژوهش حاضر همچنين نشان داد که روش تدريس ايده جويي(اسکمپر) نسبت به روش سنتي به طور قابل ملاحظه و معناداري باعث افزايش سطح خودپنداره خلاقانه دانش آموزان گروه آزمايش شده است .
The effect of the using the brainstorming method on the academic achievement of students in grade five in Tehran elementary schools, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 83 ( 2013 ), 230 – 233.
Thinking Skills and Creativity, Volume 14, December 2014, Pages 32-40.
Thinking Skills and Creativity, Volume 14, December 2014, Pages 32-40.
Thinking Skills and Creativity, Volume 23, March 2017, Pages 58-66.