چکیده:
حدیث غدیر یکی از معدود میراثهای ماندگار پیامبر؟ص؟ است که هیچگونه تردیدی در درستی و مضمون آن میان تمامی فرق مسلمان نیست. مرحوم طبرسی خطبهای طولانی برای این رویداد تاریخی روایت کرده که در سایر منابع یافت نمیشود و سندی که به آن ارائه نموده خالی از ایراد و اشکال نیست. در این خطبه، حدود هجده جمله درباره مهدویت و امام زمان به چشم میخورد که نشان از اهمیت این حقیقت در پیشگاه پیامبر؟ص؟ دارد که آن را در مهمترین رویداد تاریخ اسلام گنجانده است. با بررسی صورت گرفته تقریباً تمامی این جملات از معارف و حقایق روشن و جا افتاده در فرهنگ و میراث حدیثی اهلبیت است و هیچیک از آنها با ابهام عقیدتی یا تردید در درستی روبرو نیست. بنابراین بخش مهدویت این خطبه، با توجه به قرائن و شواهد موجود، ثابت و غیرقابل خدشه است و میتواند پشتوانه محکمی برای حجیتبخشی به خطبه غدیر باشد.
The hadith of Ghadir is one of the few enduring legacies of the Prophet (PBUH) that there is no doubt about its correctness and content among all Muslim sects. The late Tabarsi has narrated a long sermon about this historical event which is not found in other sources and the document he presented to it is not free of objections and problems. In this sermon, there are about eighteen sentences about Mahdaviat and the Imam of the Age, which show the importance of this fact in the presence of the Prophet (PBUH) who has included it in the most important event in the history of Islam. According to the study, almost all of these sentences are clear and embedded in the culture and heritage of the Ahl al-Bayt, and none of them is faced with ideological ambiguity or doubt about its correctness. Therefore, the Mahdaviat part of this sermon, according to the available evidence, is fixed and inviolable and can be a strong support for the legitimacy of Ghadir sermon.
خلاصه ماشینی:
او پنجمین نفر از نسل فرزندم موسی و فرزند برترین کنیز خواهد بود که مدتی را در غیبت به سر خواهد برد و همین مسئله، شک و تردید بیهودهکاران را در پی خواهد این عبارت در چهار آیه از قرآن تکرار شده که به خودی خود، ارتباط ویژه و خاصی با دوران امام زمان دارد و تطبیق بهتری نمیتوان برای آن پیدا کرد: (و قاتلوهم حتى لاتكون فتنة و يكون الدين كله لله فإن انتهوا فإن الله بما يعملون بصير( (انفال: 39) (هو الذي أرسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون( (توبه: 33؛ صف: 9) (هو الذي أرسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدين كله و كفى بالله شهيدا( (فتح: 28) قال الحسین بن علی بن ابیطالب: منّا اثناعشر مهدیّاً أولّهم أمیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و آخرهم التاسع من ولدی و هو القائم بالحق یحیی الله به الأرض بعد موتها و یظهر به دین الحقّ علی الدین کلّه ولو کره المشرکون ...
2 محمدبن فضیل از امام کاظم؟ع؟ درباره آیه «تا آنکه آن دین را بر تمامی دینها آشکار سازد» جویا شد و حضرت فرمود: این اتفاق در زمان قیام قائم رخ خواهد داد؛ خداوند میفرماید خداوند نور خود را که همان ولایت و سرپرستی قائم است به کمال خواهد رسانید حتی اگر کافران به ولایت امیرالمؤمنین؟ع؟ از آن خوششان نیاید.