چکیده:
پژوهش حاضر با هدف نقش کمال گرایی والدین بر خلاقیت, اضطراب و عملکرد تحصیلی دانش آموزان
متوسطه اول انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر روش گردآوری دادههای
پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی والدین دانش آموزان
متوسطه دوره اول شهر کرج در سال ۱۳۹۸ بود. روش نمونهگیری در پژوهش حاضر به صورت تصادفی
طبقاتی بود و تعداد نمونه در پژوهش حاضر ۳۸۴ نفر برآورد شده است. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش
حاضر پرسشنامه اضطراب» خلاقیت» مقیاس کمالگرایی چند بعدی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان
استفاده شده است و برای تحلیل دادههای پژوهش حاضر آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل
رگرسیون استفاده شد و برای این منظور از ابزار آماری 8۳85 استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی
پیرسون نشان داد بین کمال گرایی (خود مدارء جامعهمدار و دیگرمدار) با اضطراب رابطه مثبت و عملکرد
تحصیلی رابطه منفی معناداری وجود دارد (۰. ۳> P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد
کمال گرایی والدین میتواند اضطراب بالا و عملکرد تحصیلی پایین دانشآموزان را پیشبینی کند. بر
اساس نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت کمالگرایی والدین بر عملکرد تحصیلی و اضطراب
دانش آموزان تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
ابزارهاي مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه اضطراب ، خلاقيت ، مقياس کمال گرايي چند بعدي و عملکرد تحصيلي دانش آموزان استفاده شده است و براي تحليل داده هاي پژوهش حاضر آزمون ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون استفاده شد و براي اين منظور از ابزار آماري SPSS استفاده شد.
مدل مفهومي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) پيشينه پژوهش الف ) سابقه و پيشينه پژوهش داخلي صيف و رحمان دوست (١٣٩٧) در پژوهشي با عنوان بررسي رابطه کمال گرايي والدين با پيشرفت تحصيلي فرزندان پسر با ناکارآمدي اجتماعي، ١٨٠ نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان کهگيلويه را انتخاب کرده و پرسشنامه هاي خود را در اختيار آنان قرار داده اند.
عليياري (١٣٩٥) در پژوهشي با عنوان بررسي رابطه کمال گرايي والدين با پيشرفت تحصيلي فرزندان ، ٢٠٧ نفر از دانش آموزان متوسطه شهرستان لنده را به عنوان نمونه انتخاب کرده و پرسشنامه هاي خود را در اختيار آنان قرار داده است .
براي بررسي اين فرضيه از آزمون ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون استفاده شده است که نتايج بدست آمده نشان داد بين کمال گرايي والدين و خلاقيت دانش آموزان رابطه معنيداري وجود ندارد (٠.
براي بررسي اين فرضيه از آزمون ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون استفاده شده است که نتايج بدست آمده نشان داد بين کمال گرايي والدين و اضطراب دانش آموزان رابطه معنيداري وجود دارد (٠.
براي بررسي اين فرضيه از آزمون ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون استفاده شده است که نتايج بدست آمده نشان داد بين کمال گرايي والدين و عملکرد تحصيلي دانش آموزان رابطه معنيداري وجود دارد (٠.