چکیده:
سازه اشتیاق تحصیلی در روند تحصیلی زندگی دانشآموز و ازجمله مهمترین مولفهها در مواجه موفقیتآمیز با چالشهای تحصیلی، شغلی، خانوادگی، اجتماعی که هر جوانی در مسیر رسیدن به آرزوها و اهدافش با آن مواجه میشود، محسوب میگردد باید به شور و شوق و اشتیاق و عوامل وابسته به آن به عنوان بخشی از عناصر موثر بر موفقیت دانشآموز توجه ویژه مبذول شود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش اموزان ابتدایی میباشد. نمونهی پژوهش شامل 360 نفر در دورۀ اول متوسطۀ شهرستان بود که به روش نمونهگیری تصادفی هدفمند انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (مقیاس پینتریچ (۱۹۹۱)) استفاده گردید. نتایج نشان داد: دانشآموزانی کـه اشتیاق تحصیلی دارند، توجه و تمرکز بیشتری بر مسائل و موضوعات با هدف یادگیری دارند، به مقـررات مدرسه تعهـد بیشـتری نشـان میدهند، از انجـام رفتارهای ناسازگارانه و نامطلوب اجتناب میکنند و در آزمـونهـا عملکـرد بهتری دارنـد. در مقابل، فقدان اشتیاق به مدرسه پیامدهایی جدی مانند پیشرفت نکردن در مدرسه، تمایل به رفتارهای انحرافی و خطر ترک تحصیل را در پی دارد.