چکیده:
روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است که به روش پیمایشی انجامگرفته است. جامعه آماری این تحقیق گردشگران منطقه موردمطالعه میباشند. جهت تعیین تعداد نمونه تحقیق با توجه به نامعلوم بودن تعداد جامعه آماری، تعداد نمونه لازم 385 پرسشنامه به دست آمد. همچنین بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل عاملی، T تک نمونهای و از معادلات ساختاری در محیط نرمافزار Amos Graphics استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که با استفاده از آزمون تحلیل عاملی بهمنظور ارزیابی کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری هفت عوامل عملکردی ساختاری، پویایی محیط، جاذبههای گردشگری، پویایی بصری، محیط اجتماعی بافت و شبکه ارتباطی و زیستمحیطی بهعنوان عوامل مؤثر کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری روستایی موردمطالعه شناسایی شدند؛ همچنین نتایج آزمونT تک نمونهای، برای محاسبه نمره نهایی میزان رضایتمندی از کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری، با مقدار (28/2) در وضعیت نامطلوب و غیرقابلقبول بوده است. همچنین نتایج تحلیل معادلات ساختاری مرتبه دوم نشان داد که عامل عملکردی – ساختاری با 80 درصد دارای بیشترین بار عاملی هست و نتایج نهایی مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری تأثیر ناچیزی با ضریب 14/0 بر رضایتمندی گردشگران دارند و در بین عاملهای پنهان کیفیت محیطی عامل جاذبههای گردشگری با 83/0 بیشترین نقش را داشته است.
The research method is descriptive-analytical which has been done by survey method. The statistical population of this study is the tourists of the study area. In order to determine the sample size of the research, due to the unknown number of the statistical population, 385 questionnaires were obtained. Factor analysis, single sample T test and structural equations in Amos Graphics software were used to analyze the data. The results show that using factor analysis to evaluate the environmental quality of tourism destinations seven factors of structural, environmental dynamics, tourist attractions, visual dynamics, social context and environmental communication and environmental network as environmental factors. Were identified. Also, the results of one-sample T-test for calculating the final score of satisfaction with the environmental quality of tourism destinations, with value (2.28) were in unacceptable and unacceptable condition. The results of second-order structural equation analysis showed that functional-structural factor with 80% had the highest factor loadings and the final results of structural equation model showed that environmental quality of tourism destinations had negligible effect on tourist satisfaction with factor of 14% and among factor Hidden quality of environmental factors was the most important factor in tourism attractions With 83% had the most role.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشان مي دهد که با استفاده از آزمون تحليل عاملي به منظور ارزيابي کيفيت محيطي مقصدهاي گردشگري هفت عوامل عملکردي، پويايي محيط ، جاذبه هاي گردشگري، پويايي بصري، محيط اجتماعي بافت و شبکه ارتباطي و زيست محيطي به عنوان عوامل مؤثر کيفيت محيطي مقصدهاي گردشگري روستايي موردمطالعه شناسايي شدند؛ همچنين نتايج آزمون T تک نمونه اي، براي محاسبه نمره نهايي ميزان رضايتمندي از کيفيت محيطي مقصدهاي ، گردشگري، با مقدار (٢/٢٨) در وضعيت نامطلوب و غيرقابل قبول بوده است .
علاوه بر اين ، تنهـا ٧ درصد از فعاليت هاي کارآفريني با موضوع کيفيت محيطي ارتباط دارد و درنهايت بيـان مي کنند که فعاليت هاي گردشگري روستايي در ايتاليا به خوبي با بحـث کيفيـت محيطـي پيوند نخورده است ارزيابي ميزان رضـايتمندي گردشـگران روسـتايي از مقصـد بـا تأکيـد بـر طهماســـــــــبي ، نشان مي دهد گردشگران روستايي رضايت نسبتا کمـي داشـته انـد و در بـين مؤلفـه هـاي ويژگي ها و رفتار سفر آن ها مورد: روستاهاي محور تنگ درکش - پشت پـر روشنيان ، متوسلي رضايتمندي بيشترين عوامل تأثيرگذار بر گردشگران کميت و کيفيت خدمات صـرف غـذا استان بوشهر (١٣٩٧) بوده و کمترين عامل ، جاذبه هاي گردشگري منطقه و کيفيت راهي ارتباطي منطقـه بـوده است .
1 Penang, 2 Abooali,IrwanaMohamed 3 Sukiman,Irwana,Muhibuddin,Mahamad,Yossof 4 Blazeska, Milenkovski, Gramatnikovski 5 Di Betta and Amenta سنجش کيفيت محيط روستاهاي گردشگري موردمطالعـه بخـش آسـارا- اکبريان نـي ريـزي و نشان مي دهد د منطقه موردمطالعه بر اساس ديدگاه گردشگران ، بين شاخص هاي کيفيت شهرستان کرج (١٣٩٤) شيخ بيگلو محيطي مطالعه شده ، شاخص کيفيت عملکردي - ساختاري بيشترين تـأثير را برجـذب و توسعه گردشگري داشته است .
2013, Mediating Effect of Customer Satisfaction on Service Quality and Customer Loyalty Relationship in Malaysian Rural Tourism, International Journal of Economics and Management Studies, 2(1), PP.