چکیده:
هدف: پژوهش، جهت بررسی نقش مولفههای کلیدی هوش تجاری در سبک تصمیمگیری مدیران سازمانهای جمهوری اسلامی ایران انجام و کوشید بررسی کند مولفههای کلیدی هوشمندی کسبوکار چیست ؟ اهداف بنیادین آن کدام است و استقرار فرایند هوشمندی کسب وکار تا چه حد به تحقق این اهداف یاری میرساند. همچنین، به دنبال آن بود که هوشمندی کسبوکار بر هر یک از مولفههای سبک تصمیمگیری مدیران چه تاثیری دارد و مبتنی بر آن، نقش مولفههای هوش تجاری در سبک تصمیمگیری را استخراج نماید. مواد و روش ها: به صورت ترکیبی کیفی و کمی، به توصیف وضعیت استقرار هوشمندی کسبوکار در جامعۀ هدف پرداخت. بر این اساس، پژوهش در دو گام صورت گرفت. ابتدا، مجموعهای از مصاحبههای عمیق با صاحبنظران و مدیران اجرا گردید. طی تجزیه و تحلیل این مصاحبهها، شاخصههای هوش تجاری ، اهداف و مولفههای تصمیمگیری استخراج و در نهایت، با تدوین پرسشنامه و بررسی در جامعۀ هدف، مدل تاثیر هوشمندی کسبوکار بر تصمیمگیری استخراج گردید و اعتبار و پایایی آن از جهات مختلف مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها: پژوهش،مولفه های کلیدی منابع دادهها، استخراج، انتقال و بارگذاری، انبار دادهها، فرادادهها ، ابزارهای پرسوجو، گزارشگیری و تحلیل اطلاعات را برای هوشمندی کسبوکار شناسایی نمود. نتیجه گیری: پژوهش نشان داد استقرار هوشمندی کسبوکار، اهداف بنیادین دسترسی به منابع دادهها، کیفیت محتوای دادهها، یکپارچگی دادهها، کیفیت دسترسی به اطلاعات و قابلیت تحلیل را پیگیری میکند در نهایت، بر صحت،دقت،اقتصادی بودن تصمیمات، سهولت تصمیمگیری و کاهش ریسک سازمان نقش دارد و مدل آن را استخراج نمود.
Purpose:To investigate the role of key components of business intelligence in the decision-making style of managers of organizations in the Islamic Republic of Iran and tried to investigate what are the key components of business intelligence? What are its core objectives and to what extent does the establishment of a business intelligence process help achieve these objectives? It also sought to determine the effect of business intelligence on each of the components of managers' decision-making style and, based on that, to extract the role of business intelligence components in decision-making style.
Materials and Methods: In a qualitative and quantitative combination, described the status of establishing business intelligence in the target community. Accordingly, the research was conducted in two steps. First, a series of in-depth interviews with experts and managers were conducted. During the analysis of these interviews, business intelligence indicators, goals and decision-making components were extracted and finally, by compiling a questionnaire and review in the target community, the model of business intelligence impact on decision-making was extracted and its validity and reliability were assessed from different angles.
Findings: The research identified the key components of data sources, extraction, transmission and loading, data warehousing, metadata, query tools, reporting and data analysis for business intelligence.
Conclusion: The study showed that the establishment of business intelligence pursues the basic goals of access to data sources, data content quality, data integrity, access quality and analysis capabilities. Finally, on accuracy, precision, cost-effectiveness of decisions, ease of decision making and reduction The risk of the organization is involved and the model is extracted.