چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی و اعتباریابی پیشرانهای مدیریتی ارتقا یادگیری الکترونیکی در دوره ابتدایی شهر همدان به منظور ارائه الگو انجام پذیرفت. مواد و روش ها: پژوهش از لحاظ هدف بنیادی-کاربردی و با توجه به ماهیت پژوهش به روش پژوهش آمیخته (کیفی_کمی) با رویکرد اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی (مسئولین آموزش و پرورش) بودند که به روش هدفمند انتخاب و به عنوان مصاحبه شونده در نظر گرفته شدند. همچنین، جامعه آماری در بخش کمی، شامل کلیهی معلمان دوره ابتدایی شهر همدان به تعداد 1693 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای 395 آزمودنی انتخاب شدند. در بخش کیفی از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد و برای حصول اطمینان از روایی آن، از نظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و صاحبنظران آموزش عالی استفاده شد و در بخش کمی، از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای محاسبه روایی پرسشنامه از روایی محتوا و سازه استفاده شد که یافته ها بیانگر روا بودن ابزار اندازه گیری بود. همین طور به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای بخش کیفی از کدگذاری نظری با نرم افزار Maxqda استفاده شد، همین طور داده های گردآوری شده حاصل از بخش کمی از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای، تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان دادند، از عوامل شناسایی شده، بعد فناوری، انگیزه درونی و قابلیت کاربرد به عنوان پدیده اصلی شناخته شدند. همچنین، عوامل مدیریت آموزش و یادگیری، عوامل مدیریت تکنولوژی و فناوری و عوامل مدیریتی، به عنوان شرایط علّی یا عوامل مدیریتی اثرگذار بر یادگیری الکترونیکی شناخته شدند. نتیجه گیری: در نهایت میتوان گفت این مدل از برازش مناسبی برخوردار بود.
Purpose: The current research was conducted with the aim of analyzing and validating the managerial drivers of promoting e-learning in the elementary school of Hamedan city in order to provide a model.
Materials and Methods: The research was conducted in terms of the fundamental-applied goal and according to the nature of the research, using a mixed research method (qualitative-quantitative) with an exploratory approach. The statistical population in the qualitative section included academic and organizational experts (education officials) who were selected in a purposeful way and considered as interviewees. Also, the statistical population in the quantitative part includes all the elementary school teachers of Hamedan city, numbering 1693 people, 395 subjects were selected using the staged cluster sampling method. In the qualitative part, semi-structured interviews were used, and to ensure its validity, the valuable opinions of professors familiar with this field and experts in higher education were used, and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire tool was used. Content and construct validity were used to calculate the validity of the questionnaire, and the findings indicated the validity of the measurement tool. Similarly, in order to measure reliability, Cronbach's alpha coefficient and composite reliability coefficient were used. To analyze the data of the qualitative part, theoretical coding was used with Maxqda software, as well as the data collected from the quantitative part through descriptive and inferential statistics (sample t-test, confirmatory factor analysis and structural equation modeling) and with The use of SPSS-V23 and Lisrel-V8.8 software was analyzed.
Findings: The results showed that among the identified factors, technology dimension, intrinsic motivation and applicability were recognized as the main phenomenon. Also, education and learning management factors, technology and technology management factors, and management factors were recognized as causal conditions or management factors affecting e-learning.
Conclusion: Finally, it can be said that this model had a good fit.