چکیده:
هدف: از آنجا که توجه به زندگی اجتماعی یکی از اساسیترین هدف: خودکشی امروزه، مسئلهای بسیار بااهمیت در سلامت عمومی افراد جامعه هست که توجه جامعه جهانی را به خود معطوف نموده است. هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش است که، درک مشارکت کنندگان از پدیده خودکشی و زمینههای اقدام به آن چیست؟ مواد و روشها: روش تحقیق کیفی از نوع گراندد تئوری است. مشارکت کنندگان پژوهش شامل 15 نفر از مردان و زنان مجرد و متاهلی هستند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و تعیین حجم نمونه با رسیدن به مرحله اشباع دادهها تعیین گردید. یافتهها: پارادایم محوری، " محرومیت چندبعدی " و "محوری جاافتادگی فرهنگی" بهعنوان پدیدههای محوری و در نهایت، پدیده هستهای، " استیلای محرومیت " برای بیان مسئله هستهای پژوهش انتخاب گردید. نتیجهگیری: بیتوجهی جامعه چه خانواده و چه اطرافیان و حتی احساس بیتوجهی از سوی حاکمیت، فرد را دچار احساس تنهایی و طردشدگی نموده و اگر این احساس شدت یابد در کنار عوامل دیگر میتواند منجر به اقدام به خودکشی شود. بنابراین، آموختن مهارتهای گفتگو و طرح و حل مسئله به افراد جامعه، میتواند مانعی برای اقدام به بخش اعظمی از خودکشیها گردد.
Purpose: Since paying attention to social life is one of the most basic purposes: suicide is a very important issue in the public health of society today, which has drawn the attention of the world community. The purpose of this research is to answer the question, what is the participants' understanding of the phenomenon of suicide and the grounds for committing it?
Materials and methods: Qualitative research method is grounded theory type. The research participants include 15 single and married men and women who were selected purposefully and the sample size was determined by reaching the data saturation stage.
Findings: The central paradigm, "multidimensional deprivation" and "centrality of cultural embeddedness" were chosen as the central phenomena and finally, the core phenomenon, "conquest of deprivation" was chosen to express the core issue of the research.
Conclusion: Indifference from the society, family, and surrounding people, and even the feeling of indifference from the government, makes a person feel lonely and rejected, and if this feeling is intensified, it can lead to suicide. Therefore, learning the skills of conversation and planning and problem solving to the people of the society can be an obstacle to the majority of suicides.