چکیده:
زمینه و هدف هدف پژوهش حاضر تعیین مدل اضطراب اجتماعی والدین کودکان کم توان ذهنی: نقش شیوه های تربیتی با میانجی گری راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان بود. روش مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش والدین دانش آموزان ابتدایی کم توان ذهنی شهر ارومیه در سال تحصیلی 1400 - 1399 بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان 200 نفر تعیین شد که با توجه به شیوع بیماری کووید- 19 با روش دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش سیاهه اضطراب اجتماعی کونور و همکاران، 2000 ، پرسشنامه شیوه های تربیتی والدین بامریند، 1991 و پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران، 2001 بودند. داده ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS-26 و LISREL-8.5 تحلیل شدند. یافته ها یافته ها نشان داد که شیوه تربیتی سهل گیر بر راهبرد مثبت نظم جویی شناختی هیجان، شیوه های تربیتی مستبد و مقتدر بر راهبردهای مثبت و منفی نظم جویی شناختی هیجان و راهبردهای مثبت و منفی نظم جویی شناختی هیجان و شیوه های تربیتی سهل گیر و مستبد بر اضطراب اجتماعی اثر مستقیم و معنادار داشتند . 05 / P>0 ، اما شیوه تربیتی سهل گیر بر راهبرد منفی نظم جویی شناختی هیجان و شیوه تربیتی مقتدر بر اضطراب اجتماعی اثر مستقیم و معناداری نداشتند (05 / P 0) ، اما شیوه تربیتی سهل گیر با میانجی راهبردهای مثبت و منفی بر اضطراب اجتماعی اثر غیرمستقیم و معناداری نداشت (05 / P<0) نتیجه گیری با توجه به یافته ها، برای کاهش اضطراب اجتماعی می توان زمینه را برای تعدیل شیوه های تربیتی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان فراهم کرد.
Background & Purpose: The aim of research was determine the social anxiety model of parents of
children with intellectual disability: The role of parenting styles with mediation of cognitive emotion regulation
strategies.
Materials & Method: The present study was descriptive from correlation type. The research population
was parents of intellectual disability elementary students of Urmia city in 2020-21 academic years. The
sample size based on Krejcie and Morgan table determined 200 people who according to prevalence of
covid-19 were selected by available method. The research tools were social anxiety inventory (Connor et
al. , 2000) , parenting styles questionnaire (Baumrind, 1991) and cognitive emotion regulation questionnaire
(Garnefski et al. , 2001). Data were analyzed by structural equation modeling method in SPSS-26 and
LISREL-8. 5 software.
Results: The findings showed that permissive parenting on positive strategy of cognitive emotion regulation,
authoritarian and authoritative parenting on positive and negative strategies of cognitive emotion regulation,
and positive and negative strategies of cognitive emotion regulation and permissive and authoritarian
parenting on social anxiety had a direct and significant effect (P
strategy of cognitive emotion regulation and authoritative parenting on social anxiety didn't have a direct
and significant effect (P> 0. 05). Also, authoritarian and authoritative parenting with mediation of positive
and negative strategies had an indirect and significant effect on social anxiety (P
parenting with mediation of positive and negative strategies had no indirect and significant effect on social
anxiety (P
Conclusion: According to the findings, for reduce social anxiety can provide basis for modifying parenting
styles and cognitive emotion regulation strategies.