چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی مولفههای فناوری یادگیری در آموزشوپرورش استان فارس انجام شده است. این پژوهش به روش طرحهای ترکیبی، از نوع اکتشافی- ابزارسازی است. روش گردآوری دادهها نیز مطالعه اسناد بالادستی و مصاحبه نیمهساختاریافته بود که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند از نوع انتخاب صاحبنظران کلیدی و معیار اشباع نظری با 22 نفر مصاحبه صورت گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق روش تحلیل مضمون انجام گرفت که در این مرحله شاخصها و معیارها شناسایی شدند. در مرحلۀ دوم با استفاده از نرمافزار اکسپرت چویس به وزندهی شاخصهای شناساییشده پرداخته شد. این شاخصها بر اساس رتبه و اوزان معیارهای اصلی و نرخ ناسازگاری ماتریس مقایسه زوجی عبارتند از: توانمندسازی فردی، تعامل با محیط، توانایی سیستم، تسهیم یادگیری، تسهیم دانش. هچنین با توجه به نرخ ناسازگاری کلی میتوان گفت که نتایج بهصورت کلی قابلاعتماد است. آمادگی برای تغییر، توانمندسازی افراد بهسوی چشمانداز جمعی، نگرش و اصول استفاده از فناوری بیشترین وزن را در شاخصها به دست آوردند. نتایج این پژوهش بیانگر نکات مهمی است که میتواند اطلاعات ارزشمندی را برای مدیران آموزشوپرورش در حوزۀ فناوری یادگیری فراهم آورد تا با اتخاذ سیاستهای اصولی در این خصوص در جهت بهبود و ارتقاء کیفیت و اثربخشی فناوری یادگیری گامهای اساسی بردارند.