چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی بهبود کیفیت زندگی بر سرمایۀ روانشناختی و خودبخشایشگری مادران دارای فرزند معلول جسمیـحرکتی بود.طرح پژوهش از نوع آزمایشی همراه با پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری (یک ماهه) با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مادرانی بود که فرزند معلول جسمیـحرکتی خود را در سال تحصیلی 97- 1396 در یکی از مدارس استثنایی شیراز ثبت نام کرده بودند. با روش نمونهگیری هدفمند 20 مادر دارای کودک معلول جسمیـحرکتی به عنوان نمونه انتخاب، و به طور تصادفی در گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش دورۀ آموزش کیفیت زندگی را در 10 جلسۀ 90 دقیقهای به روش گروهی دریافت کرد، گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت و آموزشی تا پایان این دوره دریافت نکرد. دادهها به وسیلۀ پرسشنامۀ سرمایۀ روانشناختی لوتانز و همکاران، پرسشنامۀ خودبخشایشگری ول و همکاران، جمعآوری و به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) به کمک SPSS-24 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که آموزش کیفیت زندگی بر سرمایۀ روانشناختی، مؤلفههای امیدواری و خوشبینی در هر دو مرحلۀ پسآزمون و پیگیری معنیدار بوده و بر مؤلفههای تابآوری و خودکارآمدی معنیدار نبوده است. سایر یافتهها نشان داد این برنامۀ آموزشی بر احساس و باور به خودبخشایشگری مادران دارای کودک معلول جسمیـحرکتی اثربخشی معنیداری دارد، اما این اثربخشی در ارتباط با باور به خودبخشایشگری در پیگیری یک ماهه از ثبات برخوردار نبوده است. بنابراین، میتوان گفت آموزش رویکردهای روانشناسی مثبتنگر مبتنی بر اصلاح ابعاد کیفیت زندگی با ایجاد سازههای مثبت مانند امید، خوشبینی و افزایش خودبخشایشگری در جهت افزایش کیفیت زندگی خانوادههایی که فرزندان معلول دارند مفید و مؤثر است.
The purpose of this study was to investigate the efficacy of Quality of Life
Therapy (QOLT) on psychological capital, and self-forgiveness in mothers
having children with locomotor disability. This study was performed using an
experimental study with pretest-posttest and follow-up (one month) with control
group. The statistical population included all mothers having handicapped
children with locomotor disability, of whom 20 mothers were selected through
purposeful sampling from one of the exceptional schools in Shiraz in the
academic year 2018-2019. Having been selected through purposeful sampling,
the mothers were randomly divided into a control (10) and a test group (10). The
intervention involved ten ninety-minute sessions of group teaching to improve
the quality of life in the test group , while the control group was placed on the
waiting list and did not receive any training until the end of the course. The
participants went through two stages of post-test and follow-ups. The research
instruments included two questionnaires: Psychological Capital Questionnaire
(PCQ); and Self-forgiveness Questionnaire. The collected data were analyzed
through one-variable and multivariable covariance tests using SPSS software,
version 24. The results showed that quality of life therapy had a significant effect
on psychological capital and on hope and optimism components in both post-test
and follow-up stages and there was no significant effect on resiliency and selfefficacy.
The findings further suggested that this training program had a
significant effect on the self-efficacy of mothers of locomotor disabled children;
however, this effect on self-efficacy was not found stable within the one-month
follow-up study. Therefore, it can be argued that training positive psychology and
cognitive psychology approaches by building positive constructs such as hope
and optimism and increasing self-forgiveness can be useful in enhancing the
quality of life for families having physically challenged children.