چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر برنامهدرسی تلفیقی بر میزان عزتنفس و پیشرفتتحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه شهرستان پیرانشهر انجامگرفت. روشپژوهش، شبهتجربی و از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروهآزمایش و دو گروهکنترل بود. جامعهآماری تحقیق کلیه دانشآموزان پایهششم کلاسهای چندپایه شهرستان پیرانشهر بودند. با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از دو گروه مدارس -چندپایه بخش لاجان و مرکزی، دو دبستان بهصورت تصادفی گزینش و نهایتاً از هر دبستان، کلاس دورهدوم که پایه ششم درآن قرارداشت انتخابگردید. لذا نمونههای تحقیق شامل چهار کلاس(60نفر) یعنی دوکلاس گروهآزمایشی(30نفر) و دو کلاس گروهکنترل(30نفر) میباشند. از پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (SEI) برای سنجش میزان عزتنفس دانشآموزان استفاده شد. پرسشنامه ابتدا برروی 30 نفر بهشیوه آزمایشی اجرا میشود و پس از حذف تعدادی از سوالات ضریبآلفای کرانباخ پرسشنامه برابر با 91% بدستآمد. برای سنجش پیشرفت-تحصیلی نیز از آزمونی معلمساخته درسریاضی با 15 سؤال که برای پایه ششم ابتدایی طراحی شد، استفاده گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، علاوه بر روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحرافمعیار) از روش آمار استنباطی (ANCOVA) نیز استفاده شد. نتایج نشانداد که میزان عزتنفس و پیشرفتتحصیلی درس ریاضی دانشآموزانی که با اجرای برنامهدرسی تلفیقی آموزش دیدهبودند بیشتر از دانشآموزان کلاسی بود که با رویکردهای معمول موضوع محور، مجزا و تک بعدی آموزش دیده بودند.
The aim of this study was to investigate the integrated curriculum effect on students self-esteem and academic achievement in multi-grade classes in Piranshahr.Method of this study was quasi-experimental and with pretest-posttest with two control groups and two experimental groups.The study statistical population was all students in the sixth grade of multi-grade classes in Piranshahr.Using multi-stage cluster sampling, two primary schools were randomly selected from two groups of multi-grade schools in Lajan and Markazi, and finally, from each primary school, the second grade class in which the sixth grade was located was selected. It was elementary and the sixth grade was selected.Therefore, the research samples include four classes (60people), ie two classes of experimental group (30people), and two classes of control group (30people).The Cooper-Smith Self-Esteem Questionnaire (SEI) was used to assess students' self-esteem.The questionnaire is first administered to 30 people experimentally and after removing some of questions, the Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire was 91%.To measure academic achievement, a teacher-made math test with 15 questions was used, which was designed for the sixth grade of elementary school. In order to analyze the data, in addition to descriptive statistics methods (mean and standard deviation), inferential statistics method (ANCOVA) was used.
خلاصه ماشینی:
دانشگاه فرهنگيان Farhangian University فصلنامه آموزش پژوهي Quarterly Journal of Education Studies دوره هشتم ، شماره ٣١، پاييز ١٤٠١ ٢٠٢٢ ,Autumn,Issue٣١ ,٨ Volume بررسي تاثير برنامه درسي تلفيقي (محتوا محور و مهارت محور) بر ميزان عزت نفس و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان کلاس هاي چندپايه شهرستان پيرانشهر افسانه احمدي علي آبادي١، محسن ايزان 2 دريافت :١٤٠٠/١١/٢١ پذيرش :١٤٠١/٢/٢١ چکيده اين پژوهش با هدف بررسي تاثير برنامه درسي تلفيقي بر ميزان عزت نفس و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان کلاس هاي چندپايه شهرستان پيرانشهر انجام گرفت .
يکي از مسائل مهمي که در آموزش چندپايه وجود دارد، برنامه درسي مستقل ، موضوع محور، تک بعدي و غير قابل منعطف است که موجب پراکندگي و تفرق تجربيات يادگيري دانش آموزان مي شود وآموزش اين مطالب و مفاهيم يکسان با کلاس هاي عادي، در زمان کم و با حجم زياد و کمبود امکانات براي معلمي که آموزش خاصي نديده ، او را به آزمايش و خطا سوق مي دهد (حاجي اسحاق ، ١٣٩٩).
لذا هدف پژوهش حاضر، بررسي تاثير برنامه درسي تلفيقي (محتوا محور و مهارت محور) بر ميزان عزت نفس و پيشرفت تحصيلي درس رياضي دانش آموزان کلاس هاي چندپايه شهرستان پيرانشهر مي باشد.
در اين تحقيق تأثير برنامه درسي تلفيقي و درهم تنيده (محتوا محور و مهارت محور)، بر ميزان عزت نفس و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه ي ششم ابتدايي کلاس هاي چندپايه در درس رياضي مورد بررسي قرار گرفت .