چکیده:
به باور متفکران علوم اجتماعی، کتابهای درسی یکی از مهمترین ابزارها برای القای فرهنگ سیاسی و جامعهپذیرساختن دانشآموزان است. دراینبین، کتابهای مطالعات اجتماعی دورۀ متوسطه، بیشترین نقش را در جامعهپذیری سیاسی و انتقال فرهنگ سیاسی به نوجوانان بر عهده دارند. هدف این پژوهش سنخشناسی فرهنگ سیاسی در کتابهای مطالعات اجتماعی متوسطۀ دورۀ اول سال تحصیلی 97-1396 بر اساس نظریۀ آلموند و وربا است. روش این پژوهش، تحلیل محتوای کمّی و جامعۀ آماری آن، بخش مدنی تمام کتابهای مطالعات اجتماعی متوسطۀ دورۀ اول است. یافتهها نشان میدهند خروجی مدنظر نظام سیاسی در کتابهای موردمطالعه وجود ندارد؛ در کتابهای مطالعات اجتماعی متوسطۀ دورۀ اول هیچگونه مقولهای درزمینهٔ مشارکت وجود ندارد و فقط به مقولههای آگاهی و انتظارات توجه شده است که در این میان توجه به آگاهیِ بیشتر، ازجمله انتظارات بوده است. درمجموع، فرهنگ سیاسی القایی کتابهای موردبررسی، از نوع فرهنگ سیاسی محدود - تبعی است.
Textbooks are considered by social science thinkers to be one of the most important tools for inducing political culture and socializing students. Among the textbooks taught in junior high school, social studies textbooks play the most important role in political socialization and the transformation of political culture in adolescents. This study is aimed to investigate the typology of political culture in high school social studies textbooks for the first year of the 2017-17 academic year based on the theory of Almond and Verba. The method of this research is among the quantitative content analysis researches. The statistical population of the study includes the civic section of all high school social studies textbooks in the first grad. For doing the research, the components of Almond and Verba political culture were extracted according to the political categories of the studied books. Findings show that there is no considered output for the political system in the studied books, there is no category in the field of participation in the textbooks of social studies in the first year and only the categories of awareness and expectations have been focused. It has been noted that attention to awareness has been more than expected. In general, the induced political culture of the studied books is of the parochial-subjective one.