چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص و افراد عادی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه-ای بود. کلیه دانشاموزان دختر پایهی ششم ابتدایی با و بدون اختلالات یادگیری مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 100 دانشآموز (برای هر گروه 50 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای دلزدگی تحصیلی پکرون و همکاران، اضطراب اجتماعی لاجرسا و کمک طلبی تحصیلی ریان و پینت ریچ پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری از دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و پذیرش کمک طلبی تحصیلی بالاتری نسبت به دانش آموزان عادی برخوردارند (05/0> P). اما بین اجتناب از کمک طلبی تحصیلی دانشآموزان با اختلالات یادگیری و دانش آموزان عادی تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0 <P). نتایج مطالعه نشان داد که دانش آموزان با اختلال یادگیری خطر پذیری بیشتری را برای دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و پذیرش کمک طلبی تحصیلی دارند. از این رو ارائه برنامههای آموزشی به والدین و مربیان به منظور پیشگیری از دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و پذیرش کمک طلبی تحصیلی و تشخیص و درمان به موقع آن ضرور است.
The present study was conducted with the aim of comparing academic boredom, social anxiety and academic help-seeking in students with special learning disabilities and normal people. The descriptive research method was a comparative causal type. All sixth grade female students with and without learning disorders in Tehran schools in the academic year of 1401 1401 1401 1401 -1402 1402 1402 1402 constituted the statistical population of this research, from which 100 students were selected using the sampling method. Students (50 people for each group) were selected as a sample and answered the questionnaires of Pekron et al.'s academic boredom, Lajersa's social anxiety, and Ryan's and Pintrich's academic help-seeking questionnaires. Multivariate variance analysis was used to analyze the data. The findings showed that students with learning disorders have higher academic boredom, social anxiety and acceptance of academic help than normal students (P<0.05 0.05 0.05 ). However, there was no significant difference between students with learning disabilities and normal students avoiding seeking academic help (P<0.05 0.05 0.05 ). The results of the study showed that students with learning disabilities are more vulnerable to academic boredom, social anxiety and accepting academic help. Therefore, it is necessary to provide educational programs to parents and teachers in order to prevent academic boredom, social anxiety and acceptance of academic help seeking and its timely diagnosis and treatment.
خلاصه ماشینی:
کلیه دانش اموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی با و بدون اختلالات یادگیری مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 100 دانشآموز (برای هر گروه 50 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های دلزدگی تحصیلی پکرون و همکاران ، اضطراب اجتماعی لاجرسا و کمک طلبی تحصیلی ریان و پینت ریچ پاسخ دادند.
با توجه به مطالب فوق، هدف از انجام پژوهش حاضر، پاسخ دادن به اين سؤال است كه:آيا از نظر دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و کمک طلبی تحصیلی بين دانشآموزان مبتلا به اختلال يادگيري و افراد عادی تفاوت معنادار دارد >روش: پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، توصیفی از نوع علی-مقایسهای (پس رویدادی) است.
از بین 100 دانش آموز دختر پایه ششم تعداد 50 نفر دانش آموز دختر عادی و 50 نفر دانشآموز دختر دارای ناتوانی یادگیری با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی از نوع هدفمند(در دسترس) به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامههای دلزدگی تحصیلی پکرون و همکاران(2002)، پرسشنامه اضطراب اجتماعی لاجرسا(1998) و کمک طلبی تحصیلی ریان و پینت ریچ(1997) پاسخ دادند.
اما مقدار F برای اجتناب از کمک طلبی تحصیلی، در سطح 05/0 معنادار نیست(05/0 بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف مقایسه دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و کمک طلبی تحصیلی در دانشآموزان با اختلال یادگیری و دانش آموزان عادی انجام گرفت.
نتایج آزمون مانوا نشان داد که دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در میانگین نمرات دلزدگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی و پذیرش کمک طلبی تحصیلی بالاتر از گروه عادی بودند(001/0>P).