چکیده:
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی شطرنج بر کاهش مشکلات شناخت اجتماعی و ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی با تشخیص ناتوانی یادگیری ارجاع دادهشده به مرکز مشاوره آموزشوپرورش شهر شیراز در سال تحصیلی 99-98 بودند، که تعداد 40 نفر از دانش آموزان با نمره بالای میانگین در پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (فرم والدین) و عدم آشنایی با بازی شطرنج بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش هفتهای دو جلسه به بازی شطرنج در طی 45 روز پرداختند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد، پیشآزمون و پسآزمون برای هر دو گروه اجرا گردید و دادههای حاصل از اجرای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری با کنترل پیشآزمون با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس نسخه 19 مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که اثربخشی بازی شطرنج بر کاهش مشکلات شناخت اجتماعی و ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری معنادار است. بازی شطرنج میتواند در پیشگیری و بهبود ناتوانی دانش آموزان در مشکلات شناخت اجتماعی و ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری موثر واقع شود.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of chess game in reducing social and mathematical cognition problems of students with learning disabilities. The quasi-experimental research method was pretest-posttest with a control group. The statistical population included all fourth grade elementary male students diagnosed with learning disabilities referred to Shiraz Education Counseling Center in the academic year of 1998-99. Colorado learning (parent form) and unfamiliarity with playing chess were selected as a sample by available sampling method and were randomly assigned to experimental (n = 20) and control (n = 20) groups. The experimental group played chess for two sessions per week for 45 days and the control group did not receive any intervention. Pre-test and post-test were performed for both groups and the data obtained from the study were analyzed using single analysis of covariance. The variable was statistically analyzed by pre-test control using SPSS software version 19. The findings showed that the effectiveness of chess playing on reducing social cognition and math problems of students with learning disabilities is significant. Playing chess can be effective in preventing and improving students \'disabilities in students\' social and mathematical cognition problems with learning disabilities.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره چهاردهم، تابستان 1401، صفحات 119-113 چکیده پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی شطرنج بر کاهش مشکلات شناخت اجتماعی و ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد.
جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی با تشخیص ناتوانی یادگیری ارجاع دادهشده به مرکز مشاوره آموزشوپرورش شهر شیراز در سال تحصیلی 99-98 بودند، که تعداد 40 نفر از دانش آموزان با نمره بالای میانگین در پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (فرم والدین) و عدم آشنایی با بازی شطرنج بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند.
بحث و نتیجهگیری هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی شطرنج بر کاهش مشکلات شناخت اجتماعی و ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری بود.
بارت در تبیین اثربخشی شطرنج بر Sala & Gobet Alevriadou & Giaouri Davis & Broitman Scholz et al Mabbott & Bisanz Hong & Bart میکند، شطرنج شامل تواناییهای شناختی مانند حافظه کاری، هوش سیال و ظرفیتهای تمرکز میباشد که این تواناییها به شکل معناداری توانسته پیشبینی کننده موفقیت در ریاضیات باشد.
Cognitive effects of chess instruction on students at risk for academic failure', International Journal of Special Education, 22, 89-96.
The Effectiveness of Problem Solving Training on the Reduceof Interpersonal Conflicts in the Children with Learning Disability, International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 4 (9), 2501-2508.
Impact of Chess Training on Mathematics Performance and Concentration Ability of Children with Learning Disabilities, International Journal of Special Education, 23(3),138-148.