چکیده:
هوش هیجانی و کمالگرایی از جنبههای اصلی و تاثیرگذار در زندگی شخصی و تحصیلی دانشجویان میباشند. هدف از پژوهش حاضر پیشبینی ابعاد کمالگرایی (خودمدار، دیگر مدار، جامعه مدار) بر اساس مولفههای هوش هیجانی در دانشجویان بود. پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی، کمی و توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال تحصیلی1400-1399 بود که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی 117 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، مقیاس هوش هیجانی برادبری وگریوز (2004) و کمالگرایی چندبعدی تهران (2007) بود. دادههای بهدستآمده با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که نمره کل هوش هیجانی با کمالگرایی خودمدار و کمالگرایی دیگر مدار رابطه مستقیم و معناداری داشت اما با کمالگرایی جامعه مدار رابطه معناداری نداشت. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد از بین مولفههای هوش هیجانی، مولفه مدیریت رابطه قادر به پیشبینی کمالگرایی خودمدار و همچنین مولفه خود مدیریتی قادر به پیشبینی کمالگرایی دیگر مدار و کمالگرایی جامعه مدار میباشد. به نظر میرسد با اجرای مداخلات مناسب میتوان در راستای اصلاح نگرشهای کمالگرایانه و ارتقای هوش هیجانی دانشجویان گام برداشت و به بهبود کیفیت زندگی و سلامت روانی آنها کمک نمود.
Emotional intelligence and perfectionism are the main and influential aspects in life of personal and academic of students. This study aimed to predict dimensions of perfectionism (self-oriented, other-oriented, socially-prescribed) based on components of emotional intelligence in students. The present study was an applied, quantitative, descriptive correlational study. The statistical population was all students of Islamic Azad University, Kermanshah Branch in the academic year 2020-2021, which among them, 117 students were selected by stratified-relative sampling method. The research instruments were Bradbury and Graves (2004) Emotional Intelligence Scale and Tehran Multidimensional Perfectionism (2007). Obtained data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. The results demonstrated that the total score of emotional intelligence had a direct and significant relationship with self-oriented perfectionism (P<0.01) and other-oriented perfectionism (P<0.05) but had not a significant relationship with socially-prescribed perfectionism (P>0.05). The results of multiple regression analysis showed that among the components of emotional intelligence, the relationship management component is able to predict self-oriented perfectionism and also the self-management component is able to predict other-oriented perfectionism and socially-prescribed perfectionism. It seems that by implementing appropriate interventions, we can take steps to correct perfectionist attitudes and promote emotional intelligence of students and help improve their quality of life and mental health.
خلاصه ماشینی:
کمالگرایی خودمدار و کمالگرایی دیگر مدار تحت کنترل فرد هستند و خود فرد آنها را تعیین میکند درحالیکه کمال - perfectionism - Horney - Hewitt and Feltt - Shim, Rubenstein & Drapeau - Putarek, Rovan & Pavlin-Bernardic - Sevlever & Rice مدار (بهعنوان یک نیروی مخرب در جامعۀ معاصر) تحت کنترل فرد نیست و از انتظارات تحمیلی افراد دیگر ناشی میشود و باعث انفعال میشود (فراست، مارتن، لهارت و رزنبلت 1 ، 1990؛ شافرا 2 l"/>l"/>، 2001؛ بابا محمدی، 1395؛ فلت، هوویت، ن 3 Smit"/> Smit"/>، 2022) بنابراین اگر نگرش افراد تغییر کند، امکان پیشرفت در آنان افزایش مییابد (عرب، طباطبایی و بیانفر، 1398).
از طرفی طبق یافتهها، هوش هیجانی بالاتر در افراد منجر به خودآگاهی و آگاهی اجتماعی بیشتری نیز در پی دارد و بنابراین این افراد دارای توانایی شناسایی و اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود هستند و سلامت روان و قدرت سا - Frost, Marten, Lahart, & Rosenblate - Shafran & Mansell - Flett, Hewitt, Nepon, Sherry, Smit - Emotional Intelligence - Grewal - Mavroveli, Petrides, Rieffe & Bakker - Kuk, Guszkowska, Gala-Kwiatkowska - Goleman دارند (دیپ و ماتور 1 ، 2017؛ لیدیا ماسیا، آگوس و پیترو 2 a"/>a"/>، 2020).
تقی زاده هیر و همکاران (1398) بیان کردهاند در اعتبا - Deep & Mathur - Lidia Mascia, Agus & Pietronilla Penna - Nnabuife, Chukwuemeka, Chinwendu & Ikechukwu - Rode, Arthaud-Day, Ramaswami & Howes - Bradbury & Graves مقیاس، آلفاي کرونباخ بهدستآمده براي کمالگرایی خودمدار 90/0، دیگر مدار 83/0 و جامعه مدار 78/0 بوده که نشانه همسانی بالاي مقیاس است.