چکیده:
نبود رابطه خوب بین والدین و فرزندان میتواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات رفتاری و هیجانی در کودکان و نوجوانان شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مدیریت والدین مبتنی بر طرحواره بر تعارض والد-فرزند و مشکلات رفتاری نوجوانان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون برای هر دو گروه آزمایش و کنترل با پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دارای نوجوان مبتلا به مشکلات رفتاری در رده سنی 12 تا 16 سال در شهر اصفهان در سال 1400 بودند. بدین منظور64 مادر با استفاده از روش نمونه-گیری خوشهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 32 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش آموزش را به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای دریافت کردند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه سیاههی رفتاری کودک (CBCL) و مقیاس راهبردهای تعارض موریای. اشتراس بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری تحلیل شدند. نتایج نشان داد بعد از آموزش بهطور معناداری نمره کل تعارض والد، نمره کل تعارض فرزند و نمره کل مشکلات رفتاری و زیر مقیاسهای آن شامل درون سازی و برون سازی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری داشته است. بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که آموزش مدیریت والدین مبتنی بر طرحواره میتواند بهعنوان یک درمان موثر جهت بهبود روابط والد-فرزند و کاهش مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شود.
The lack of a good relationship between parents and children can lead to a wide range of behavioral and emotional problems in children and adolescents. The purpose of this study was to examine the impact of schema-based Parent Management Training (PMT)on parent-child conflict and behavioral problems in adolescent. The research was semi-experimental and designed using the pre-test and post-test for both experimental and control groups with a two-month follow-up period. The statistical population consisted of all mothers of 12–16-year-old adolescent suffering from behavioral problems in Isfahan in 2021. For this purpose, a number of 64 mothers were selected by cluster sampling and randomly assigned to either the experimental or the control group (n= 32 per group). The experimental group received training for 10 sessions of 60 minutes. The measuring tools of the research include the Child Behavior Checklist (CBCL) and the Murray A. Straus Conflict-Tactics-Scales. Data were analyzed using analysis of variance with repeated measures. The results showed that after the training, the total score of parent conflict, the total score of child conflict, and the total score of behavioral problems and its subscales including internalizing and externalizing behavioral problems in the experimental group significantly decreased compared to the control group. In general, it can be concluded that schema-based Parent Management Training (PMT) can be considered as an effective treatment to improve parent-child relationships and reduce emotional behavioral problems in children and adolescents
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت والدین مبتنی بر طرحواره بر تعارض والد-فرزند و مشکلات رفتاری نوجوانان بود.
بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که آموزش مدیریت والدین مبتنی بر طرحواره میتواند بهعنوان یک درمان مؤثر جهت بهبود روابط والد-فرزند و کاهش مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شود.
لذا با توجه به شیوع کووید -19 و کمبود پژوهشهای صورت گرفته در زمینه تأثیر این بیماری بر نوجوانان ، این پژوهش درصدد است که به بررسی تأثیر آموزش مدیریت والدین مبتنی بر طرحواره بر تعارض والد-فرزند و مشکلات رفتاری نوجوانان بپردازد.
در این پژوهش به دو سوال کلیدی پرداخته میشود: اول، آیا آموزش مدیریت والدین مبتنی بر طرحواره میتواند سطح مشکلات رفتاری و زیرمقیاسهای آن شامل درون سازی و برون سازی را در نوجوانان آزمودنیهای گروه آزمایش در دو مرحله پسآزمون و پیگیری کاهش بدهد؟ دوم، آیا آموزش مدیریت والدین مبتنی بر طرحواره منجر به بهبود تعارضات والد- فرزند در مرحله پسآزمون و پیگیری میشود؟ روش پژوهش پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود.
نتايج آزمون بونفرونی در مقایسههای زوجی مراحل آزمایش در گروههای آزمایش و کنترل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجهگیری هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت والدین مبتنی بر طرحواره بر تعارض والد-فرزند و مشکلات رفتاری نوجوانان بود.
لذا آموزش مدیریت والدین مبتنی بر طرحواره بهعنوان درمانی برای مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان در نظر گرفته میشود.