چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی عملکرد شغلی معلمان، بر اساس هوش اخلاقی و میزان ادراک حمایت سازمانی معلمان انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش توصیفی- همبستگی، تمامی معلمان دوره اول و دوم متوسطه نواحی 2 و 3 تبریز بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به تعداد 176 نفر و بر اساس فرمول N ≥ 50 + 8mانتخابشده و به پرسشنامههای حمایت سازمانی ادراکشده آیزنبرگر، هوش اخلاقی لینک و کیل، و عملکرد شغلی پاترسون پاسخ دادند. نتایج نشان داد که تمامی خرده مقیاسهای متغیر هوش اخلاقی و حمایت سازمانی ادراکشده، ارتباط مثبتی با عملکرد شغلی داشته (0/01> P) و نتایج تحلیل رگرسیون خطی چندگانه همزمان نیز، نشان داد این متغیرها میتوانند 33 درصد واریانس متغیر ملاک را تبیین کنند (0/01> P؛ 0/33= R2). مبتنی بر یافتهها، هوش اخلاقی نسبت به حمایت سازمانی ادراکشده، پیشبینی کننده قویتری برای عملکرد شغلی معلمان است.
The purpose of this study was to predict teachers \'job performance based on moral intelligence and perception of teachers\' organizational support. The statistical population of this descriptive - correlational study was all teachers of the first and second year of high school in districts 2 and 3 of Tabriz, which were selected by multi-stage cluster random sampling with 176 people and based on the formula N≥50 + 8m They responded to Eisenberger Perceived Organizational Support Questionnaires, Lennick & Kiel\'s Moral Intelligence, and Patterson Job Performance. The results showed that all subscales of moral intelligence and perceived organizational support were positively correlated with job performance (P <0.01) and the results of simultaneous multiple linear regression analysis were also shown These variables can explain 33% of the variance of the criterion variable (P <0.01; R2 = 0.33). Based on the findings, moral intelligence is a stronger predictor of teachers\' job performance than perceived organizational support.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری این پژوهش توصیفی- همبستگی، تمامی معلمان دوره اول و دوم متوسطه نواحی 2 و 3 تبریز بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به تعداد 176 نفر و بر اساس فرمول N ≥ 50 + 8mانتخابشده و به پرسشنامههای حمایت سازمانی ادراکشده آیزنبرگر، هوش اخلاقی لینک و کیل، و عملکرد شغلی پاترسون پاسخ دادند.
در سویی دیگر، بای (1396)، بین مؤلفههای حمایت سازمانی ادراکشده درمعلمان تربیتبدنی استان گلستان و عملکرد شغ Motlagh Simic perceived organizational support Farooqui & Nagendra Casimir Riggle Guan Hyun Jeong Nafei & Kaifi ارتباط مثبت و معناداری یافت.
نظر به اینکه اکثریت مطالعات صورت گرفته در فضایی خارج از محدوده تربیتی و آموزشی انجامگرفته است و مطالعات بررسیشده مربوطه به هوش اخلاقی نیز، بسیار محدود انجامگرفته بود، پژوهش حاضر درصدد آمد با استفاده از مباحث نظری و مطالعات میدانی، از نگاه دو عنصر تأثیرگذار؛ یعنی هوش اخلاقی و حمایت سازمانی ادراکشده، به مسئله پرداخته و تأثیرگذاری بیشتر هرکدام از متغیرها را بر عملکرد شغلی دبیران مشخص نموده و موردمطالعه ق Soumendu & Kanwal Peterson Hur Chiang & Hsieh روش پژوهش مطالعه حاضر، از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نوع همبستگی است.
Chinomona & Sandada Akilli & Ayse Dai1 & Qin Amin Cullen Miao Shanock & Eisenberger Murthy Damon Flite & Harman Frankfna Pučėtaitė Grace Lennick & Kiel میکند انسانها در رابطه با ديگر مردم چگونه بايد رفتار كنند، ازنظر روانشناسان، اين قوانين مشــتمل بر سه جنبه اساسی شناختی، عاطفی، و رفتاری هستند كه در ارتباط با یکدیگر نمود اخلاق را مشخص میکنند (فرانکفنا 1 ، 2009).