چکیده:
مقدمه: عوامل زیادی در بروز اختلالهای روانی دانشآموزان نقش دارند که ازجمله میتوان به فقدان مهارتهای تنظیم هیجانی اشاره کرد. بنابراین هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود جهت کاهش پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه بود.
روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر لنده استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 97-1396 بود که از بین آنها 36 نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (18) و کنترل (18) گمارده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (DASS-21) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. مداخله آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود به مدت 9 جلسه نود دقیقهای به صورت هفتهای یک جلسه برای گروه آزمون اجرا شد اما گروه کنترل این مداخله را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود بر افسردگی (001/0P؛89/12=F)، اضطراب (000/0P؛ 84/17=F) و استرس (002/0P؛ 30/12=F) دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه تأثیر معنادار داشته است؛ بدین معنی که این آموزش باعث کاهش افسردگی، اضطراب و استرس دانشآموزان شده است.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر میتوان گفت که آموزش تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود با بهرهگیری از مهارتهایی همچون آگاهی هیجانی، مشاهدهگری، تمرینات ذهنآگاهی و پرورش نگرشهای مشفقانه نسبت به خود میتواند بهعنوان روشی کارآمد در جهت بهبود پریشانی روانشناختی دانشآموزان در سطح مدارس به کار رود.
Introduction: There are many factors involved in the development of studentschr('39') mental disorders, including a lack of emotional regulation skills. Therefore, the aim of this study was to investigate the effect of self-compassion-focused emotional regulation skills training to reduce psychological distress in female first high school students.
Methods: The present study was a quasi-experimental with pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the present study included all first grade female high school students in Lande, Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Provinces in the academic year of 2017-2018. Two test (18) and control (18) groups were placed. To collect information, the Depression, Anxiety and Stress Questionnaire of Lovibond and Lovibond (DASS-21) were used in two stages of pretest and posttest. Self-Employment Emotion Skills Training Interventions for 9 ninety-minute sessions were performed one week per session for the test group, but the control group did not receive this intervention. A statistical analysis of covariance was used to analyze the data.
Results: The results of the data analysis showed that compassionate emotion regulation skills training focused on self-compassion on depression (P .
Conclusion: Based on the findings of the present study, it can be said that self-compassionate emotion regulation training can be used as a method by using skills such as emotional awareness, observation, mindfulness training and cultivating compassionate attitudes towards oneself, effective in improving studentschr('39') psychological distress at school level.