چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ جو عاطفی خانواده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی با واسطهگری خودکارآمدی ادراکشده در میان گروهی از دانشآموزان دوره متوسطه اول بود. این پژوهش از نوع همبستگی بود و در آن روابط میان متغیرهای پژوهش بهروش مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر مرودشت بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند. شرکتکنندگان 356 دانشآموز بودند که بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و بهطور انفرادی مقیاسهای جو عاطفی خانواده (هیلبرن، 1964)، ارزش مدرسه (تومینن- سوینی، سالملا- آرو و نیمیویرتا، 2012)، خودکارآمدی ادراکشده (موریس، 2001) و پرسشنامۀ سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسینچاری، 1391) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با بهرهگیری از نرمافزار AMOS (نسخه 24) انجام شده است. نتایج حاکی از برازش مدل با دادهها بود. در مورد رابطه میان متغیرها مشاهده شد که جو عاطفی خانواده قادر به پیشبینی مستقیم سرزندگی تحصیلی است. جو عاطفی خانواده و ارزش مدرسه نیز پیشبینیکنندۀ مستقیم خودکارآمدی ادراکشدهاند. افزون بر این، خودکارآمدی ادراکشده توانست میان جو عاطفی خانواده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی نقش واسطهای ایفا کند. این یافتهها بر نقش متغیرهای بافتی خانواده و مدرسه در ترغیب فراگیران به مشارکت در امور مدرسه برای غلبه کردن به ناملایمات تحصیلی و دستیابی به سرزندگی تحصیلی تأکید دارند. مهمتر از همه اینکه نقش این متغیرهای بافتی از راه تأثیرگذاری بر متغیر روانشناختی خودکارآمدی ادراکشده است.
This study set out to examine the relationship between family atmosphere, school value and academic buoyancy mediated by perceived self-efficacy among a group of junior high school students. The present study had a correlational design. The statistical population of the study included all junior high school students in Marvdasht in 2018-19 school year. The participants were 356 students who were selected by random cluster sampling method and completed the Heilbrun’s Parent-Child Interaction Rating Scale (1964), School Value Scale (Tuominen-Soini, Salmela-Aro & Niemivirta, 2012), Perceived Self-efficacy Questionnaire (Muris, 2001), and Academic Buoyancy Questionnaire (DehghaniZadeh & Hosseinchari, 2012). Structural equation modeling was performed to analyze the data. The results showed that the model fitted the data. Regarding the relationship between variables, it was observed that family atmosphere could directly predict academic buoyancy. Family atmosphere and school value were also direct predictors of perceived self-efficacy. In addition, perceived self-efficacy played a mediating role in the link between family atmosphere, the value of school and academic buoyancy. These findings underscore the role of family and school contextual variables in encouraging learners to be involved in school affairs to overcome academic adversities and achieve academic buoyancy. Most importantly, these contextual variables exert their effect through the psychological variable of perceived self-efficacy.