چکیده:
اضطراب از اختلالات شایع در میان کودکان است که اثرات منفی متعدد بر ابعاد گوناگون زندگی آنها دارد. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی کارآیی بسته «راهنمای اجرای درمان شناختیرفتاری توسط والدین» برای کاهش اضطراب کودکان 7 تا 12 سالۀ شهر تهران انجام شده است. در مطالعه شبهآزمایشی حاضر با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل، از میان مراجعین کلینیک تخصصی بیمارستان مفید تهران، 66 کودک با تشخیص انواع اختلالهای اضطرابی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و پس از تکمیل فرم رضایت از سوی مادران، بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیشآزمون، شدت اضطراب همۀ آزمودنیها با مقیاس سنجش اضطراب کودکان اسپنس (1997) ارزیابی شد. سپس بسته «راهنمای اجرای درمان شناختیرفتاری توسط والدین» طی چهار جلسۀ یک ساعته حضوری و چهار جلسۀ 20 دقیقهای تلفنی به والدین گروه آزمایش آموزش داده شد و والدین بر اساس دستورالعمل ارائهشده، آموزشها را در منزل روی کودکان خود اجرا کردند. در این فاصله گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفت و هیچ آموزشی دریافت نکرد. پس از پایان این دوره یک ماهه و در مرحله پسآزمون، شدت اضطراب آزمودنیهای هر دو گروه مجدداً اندازهگیری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اضطراب کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری کاهش یافته است (0/001 ≡ p و 25/11=F). یافتههای این پژوهش گویای قابلیت آموزش درمان شناختیرفتاری به والدین بهمنظور اجرا روی کودکانشان و نیز کارآمدی این روش در بهبود اضطراب کودکان است.
Anxiety disorder is a prevailing mental condition among children and it leads to many problems in various aspects of their lives. This research was conducted to examine the impact of guided parent delivered CBT (GPDCBT) upon 7- to 12-year-old children with anxiety disorders in Tehran. This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group design. In order to draw the sample, purposive sampling method was used and 66 children with various types of anxiety disorders who had been referred to Mofid Hospital Clinic in Tehran were chosen. After filling out the consent form by the mothers, the subjects were randomly assigned to two experimental and control groups. At the pretest stage, all participants were assessed using Spence Children’s Anxiety Scale (1997). In the next step, the mothers in experimental group received GPDCBT in four face-to-face 1-hour sessions and four 20-minute telephone sessions and then the children received home-based intervention by their mothers. During this time, the control group was assigned to the waiting list and did not receive any intervention. At the end of the one-month treatment period and at the post-test stage, both groups were assessed again by the Spence Scale. Analysis of Covariance revealed that the mean of anxiety in the experimental group decreased significantly in comparison with the control group (F=25.11, p ≡ 0.001). The findings are indicative of the feasibility of guided parent delivered CBT for anxiety reduction in children.