چکیده:
با توجه به گسترش فعالیتهای تجاری در جهان و اهمیت پایداری در حوزههای سازمانی، دانشگاهی و حرفهای، مقوله پایداری جزء نخستین اهداف کشورها و شرکتها قرار گرفته است. پایداری شرایطی است که در آن وضعیت موجود حفظ شده و در امکانات و شرایط، تغییری حاصل نمیشود. اصطلاح پایداری، از مفهوم وسیع تری با عنوان توسعه پایدار گرفته شده است. توسعه پایدار توسعهای است که نیازهای نسل فعلی را برآورده میکند بدون آن که توانایی و حق نسل آینده را در تامین نیازهایش از محیط زیست و منابع طبیعی به مخاطره اندازد. در طی چند دهه گذشته و با افزایش سطح نگرانیها و آگاهی نسبت به نیاز به توسعه پایدار و همچنین برآورده ساختن انتظارات ذینفعان، شرکتها هدف خود را از به حداکثر رساندن سود به بهینه ساختن اهداف سه گانه زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی تغییر دادهاند. شرکتها با بهرهگیری از راهبرد پایداری و زیست محیطی و انجام نوآوریهای مختلف نظیر کاهش انتشار کربن و آلودگی، بازیافت منابع طبیعی و حفاظت از منابع انرژی، آب و دیگر منابع طبیعی اقدام به مشارکت در حفاظت از محیط زیست نموده و اقدام به خلق ارزش زیست محیطی مینماید. در بحث ایجاد ارزش اجتماعی نیز شرکتها با اتخاذ راهبرد پایداری اجتماعی و انجام پروژههایی در جهت کاهش فقر، عدالت و برابری اجتماعی مشارکت مینمایند. این دو راهبرد در کنار راهبرد اقتصادی و راهبری شرکتی، زمینه تشکیل راهبرد پایداری شرکت و دستیابی به اهداف گزارشگری پایداری را فراهم میسازند. این پژوهش به ابعاد گزارشگری پایداری پرداخته و چک لیست گزارشگری پایداری را ارایه کرده، همچنین به نقش گزارشگری پایداری در کاهش مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی اشاره نموده است.
Considering the expansion of commercial activities in the world and the importance of sustainability in organizational, academic and professional fields, the category of sustainability has become one of the first goals of countries and companies. Stability is a situation in which the existing situation is maintained and there is no change in facilities and conditions. The term sustainability is derived from a broader concept called sustainable development. Sustainable development is development that meets the needs of the current generation without jeopardizing the ability and right of the future generation to meet its needs from the environment and natural resources. Over the past few decades, with the increasing level of concerns and awareness of the need for sustainable development and also meeting the expectations of stakeholders, companies have shifted their goal from maximizing profit to optimizing the environmental, social and they have changed the economy. By taking advantage of sustainability and environmental strategy and carrying out various innovations such as reducing carbon emissions and pollution, recycling natural resources and protecting energy, water and other natural resources, companies participate in environmental protection and Creates environmental value. In the discussion of creating social value, companies participate by adopting a social sustainability strategy and carrying out projects to reduce poverty, justice and social equality. These two strategies, along with the economic strategy and corporate governance, provide the basis for the formation of the company's sustainability strategy and the achievement of sustainability reporting goals. This research has addressed the dimensions of sustainability reporting and presented the sustainability reporting checklist, and also pointed out the role of sustainability reporting in reducing profit management and information asymmetry.