چکیده:
یکی از مهمترین ابزارهای تصمیمگیری مدیران حسابداری مدیریت است و یکی از ابزارهای توسعه شرکت سرمایه فکری است. حسابداری مدیریت با اثرگذاری بر تصمیمات و روشهای مدیریتی بر سرمایه فکری سازمان اثرگذار است و استفاده از هوش کسب و کار و تحلیلهای تجاری برای پشتیبانی از تصمیمگیری و افزایش سودآوری نیز در جهان گسترده و حیاتی شده است، بنابراین هوش کسب و کار بر رابطه بین حسابداری مدیریت با شاخصههای سرمایه فکری اثرگذار است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر حسابداری مدیریت بر توسعه شاخصههای سرمایه فکری با تاکید بر هوش کسب و کار در شرکتهای با مالکیت نهادی است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی و همچنین موردی است که در سال 1401 انجام شد. برای انجام پژوهش یک نمونه 20 تایی از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دارای سهام با مالکیت نهادی انتخاب شدند. در این پژوهش 2 فرضیه تنظیم شد. بعد از تکمیل پژوهش و انجام آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (رگرسیون چندگانه خطی) فرضیههای پژوهش تایید شدند. شرکتهای با مالکیت نهادی برای بهبود تصمیمگیری باید هوش کسب و کار خود را بالا ببرند.
One of the most important decision-making tools for managers is management
accounting, and one of the tools for company development is intellectual capital. The
management accounting affects the organization's intellectual capital by influencing
decisions and management methods, and the use of business intelligence and business
analysis to support decision-making and increase profitability has become widespread
and vital in the world, so intelligence Business has an effect on the relationship
between management accounting and intellectual capital indicators. The purpose of
this research is to investigate the impact of management accounting on the
development of intellectual capital indicators with an emphasis on business
intelligence in institutionally owned companies. This is an applied and descriptivecorrelational
research, as well as a case that was conducted in 1401. To conduct the
research, a sample of 20 companies admitted to the Tehran Stock Exchange with
institutionally owned shares were selected. In this research, 2 hypotheses were set.
After completing the research and performing descriptive and inferential statistical
tests (multiple linear regression), the research hypotheses were confirmed. Companies
with institutional ownership should improve their business intelligence to improve
decision making.