چکیده:
پژوهش حاضر به موضوع بررسی نقش ممیزی بازاریابی و کیفیت خدمات بر عملکرد شرکت غرب کشور پرداخت. تحقیق حاضر از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی، از لحاظ روش جزء تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها یک تحقیق کمی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت بیمه سینا در غرب کشور شامل استانهای همدان، کرمانشاه و سنندج در سال 1401 میباشند. حجم نمونه با برآوردی از جامعه آماری و با استفاده از جدول مورگان و کرجسی با روش طبقهای نسبی (به نسبت استانهای واقع در غرب کشور) انتخاب شد که تعداد آنها 88 نفر میباشد. متغیر ممیزی بازاریابی با پرسشنامه کاتلر (2002) که دارای 19 سوال است سنجیده شد. متغیر کیفیت با پرسشنامه 13 سوالی زهیر و نارسیکارا (2016) و عملکرد شرکت با پرسشنامه 17 سوالی نیون (2006) سنجش شد. نتایج پژوهش نشان داد ممیزی بازاریابی به میزان 49% و کیفیت خدمات به میزان 45% بر عملکرد شزکت بیمه تاثیرمی گذارد. همینطور ممیزی بازاریابی به میزان 90% و کیفیت خدمات به میزان 89%، عملکرد شرکت بیمه را تبیین میکنند و ممیزی بازاریابی به میزان 90% و کیفیت خدمات به میزان 89%، عملکرد شرکت بیمه را تبیین میکنند، بنابراین در کل میتوان نتیجه گرفت که کیفیت خدمات بر عملکرد شرکت بیمه تاثیر دارد.
The present study investigated the role of marketing audit and service quality on the performance of the
company in the west of the country. In terms of the purpose of this research, it is an applied research, in
terms of the method, it is part of descriptive research of the correlation type, and in terms of the method
of data collection, it is a quantitative research. The statistical population of the research includes all the
employees of Sina Insurance Company in the west of the country including the provinces of Hamedan,
Kermanshah and Sanandaj in 1401. The sample size was selected with an estimate from the statistical
population and using the Morgan and Karjesi table with a relative class method (according to the
provinces located in the west of the country), which number is 88 people. Marketing audit variable was
measured with Kotler's questionnaire (2002) which has 19 questions. The quality variable was measured
with a 13-question questionnaire by Zuhir and Narsikara (2016) and the company's performance with a
17-question questionnaire by Neon (2006). The results of the research showed that marketing audit
affects the performance of insurance companies by 49% and service quality by 45%. Also, marketing
audits to the extent of 90% and service quality to the extent of 89% explain the performance of the
insurance company, and marketing audits to the extent of 90% and service quality to the extent of 89%
explain the performance of the insurance company, so in general it can be concluded that the quality of
service has an effect on the performance of the insurance company.