چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر توانبخشی حرکتی بر تقویت توجه دانش آموزان دیرآموز شهر رشت بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دیرآموز 8 تا 12 سال شهر رشت در سال تحصیلی 1400-99 مشغول به تحصیل و حدوداٌ 500 نفر در نظر گرفته شد. نمونه آماری شامل 20 کودک دیرآموز (10 دختر) و (10 پسر) با میانگین بهره هوش 79 که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای جمع آوری دادهها از آزمون رایانه ای استروپ ساده SST))، آزمون رایانهای عملکرد پیوسته (CPT)، آزمون رایانه ای کارت ویسکانسن (WISC) و آزمون تقسیم شده محقق ساخته TEA-Ch)) در مراحل قبل و بعد از آموزش استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه، 45 دقیقه ای دو روز در هفته، پروتکل منتخب ادراکی – حرکتی را اجراء کردند و پس از پایان دوره توسط آزمونهای توجه مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA ) به وسیله نرم افزار 26-SPSS استفاده شد. سطح معنی داری در کلیه آزمونها 05/0 در نظر گرفته شده بود. یافته ها نشان داد برنامه های ادراکی – حرکتی بر بهبود توجه دانش آموزان دیرآموز اثر معنی داری دارد. در نتیجه فراهم کردن برنامه های حرکتی در کنار آموزشهای سازمان یافته این کودکان برای بهتر شدن مشکلات آنها پیشنهاد میشود.
The present study aimed to investigate the impact of motor rehabilitation on strengthening the attention of slow learner students in Rasht. This quasi-experimental research had a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all slow learner students aged 8 to 12 in Rasht during the 2020-2021 academic year. The statistical sample included 20 slow learner students (10 children in each group) with an average IQ of 79, who were randomly assigned to two experimental and control groups using the purposeful sampling method. During the pre- and post-training stages, a simple strop computer test (SST), continuous computerized performance test (CPT), Wisconsin card computer test (WCST), and divided attention researcher-made test (TEA-Ch) were used to collect data. The experimental group conducted the selected Kephart’s perceptual–motor protocol twice per week for ten 45-minute sessions (1964), and after completion of the course, attention tests were administered. SPSS-26 software was used to analyze the data using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). For all tests, a significance level of 0.05 was considered. The findings demonstrated that perceptual–motor programs significantly improve the attention of slow learner students. Therefore, it is recommended that these children receive both motor rehabilitation and structured training to help them overcome their challenges.