چکیده:
اشتیاق به تحصیل متغیری بسیار با اهمیت برای موفقیت دانشآموزان در هر مقطعی است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش معنامحور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روانشناسی مثبتنگر بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان ایرانی ساکن دانمارک اجرا شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با سه گروه و در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 12 تا 18 ساله ایرانی ساکن شهر کپنهاگ دانمارک در زمستان 2021 بود، که از بین آنها 99 نفر از طریق نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه 33 نفری گمارده شدند. پرسشنامه اشتیاق تحصیلی شاوفیلی و همکاران (2002) برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. دو گروه آموزش معنا محورتحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روانشناسی مثبتنگر طی 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که در اشتیاق تحصیلی به ترتیب بین گروه آموزش معنامحورتحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم وگروه آموزش مثبتنگر با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p )، ولی بین دو گروه آموزش معنامحور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روانشناسی مثبتنگر تفاوت معناداری به دست نیامد (05/0<p ). بر اساس نتایج، آموزش معنامحور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم همراه با آموزش مثبت نگر دو روش موثر برای افزایش اشتیاق تحصیلی دانش آموزان هستند.
Academic engagement is a very important variable in any stages for student’s success. The aim of this study was to determine the effectiveness of academic meaning-oriented training based on healthy human theory and positive psychology training on academic engagement in Iranian students in Denmark. The research method was semi-experimental with three groups in two stages of pre-test and post-test. The statistical population of the study included 12 to 18 years old Iranian Students in Copenhagen, Denmark, in winter 2021. From them, 60 students were selected through voluntary sampling and then randomly assigned to three groups (20 people in each group). Schaufeli et al (2002) academic engagement questionnaire was used to measure the dependent variable. Academic meaning-oriented training based on healthy human theory and positive psychology training groups were trained in 10 sessions, respectively. Data were analyzed by analysis of covariance and Bonferroni post hoc test. The results showed that in academic engagement there is a significant difference between academic meaning-oriented training based on healthy human theory and positive psychology training with the control group (P0.05). Based on results, positive psychology training and academic meaning-oriented training are two effective training manners for increasing the academic engagement of Iranian students in Denmark
خلاصه ماشینی:
Borup, Graham, West, Archambault, & Spring 3.
Perkmann, Salandra, Tartari, McKelvey & Hughes 4.
Kuh, Cruce, Shoup, Kinzie & Gonyea 7.
بر اساس شواهد پژوهش در دسترس ، دو رويکرد آموزشي که احتمال تاثيرگذاري بر ارتقاء اشتياق تحصيلي را دارند، يکي تمرکز بر معناي زندگي و تحصيل (قدم پور، يوسف وند، علوي و خسروي، ١٣٩٧؛ منصوري و خليليگشنيگاني، ١٣٩٥؛ منصوري، خليلي گشنيگاني و دريکوند، ١٣٩٨) و ديگري آموزش روان شناسي مثبت نگر (کوترا،گرين و شفيلد٣، ٢٠٢١) است .
Basurrah, Lambert, Setti, Murphy, Warren, Shrestha & di Blasi 2.
Datu, Ping Wong, & Rubie-Davies معنامحور تحصيلي بر اساس نظريه انسان سالم که با تمرکز بر مجموعه فنون و مهارت هاي آموزشي در حوزه معنا و زندگي معنا محور تحصيلي، آموزش شناخت معناي خود، انتخاب ، تشخيص ، رشد و تحول معناي خود، آموزش ويژگيهاي افراد داراي معنا همراه با معناهاي آسيب زا و متعارض ؛ حيرت در معنا و حفظ و تحقق معنادر عرصه زندگي تحصيلي تهيه و تدوين شده است (صدري، ١٤٠٠)، اثر بخشي اين بسته آموزشي نوين در کنار آموزش روان شناسي مثبت گرا بر اشتياق تحصيلي دانش آموزان ايراني ساکن دانمارک مورد ارزيابي قرار گرفت .
سوال اصلي پژوهش نيز اين بوده که آيا آموزش معنا محور تحصيلي مبتني بر نظريه انسان سالم و آموزش روان شناسي مثبت نگر بر اشتياق تحصيلي دانش آموزان ايراني ساکن دانمارک اثربخش هستند؟ روش مطالعه حاضر يک پژوهش نيمه آزمايشي سه گروهي با دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون همراه با يک گروه کنترل است .