چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل علی اثر نیاز به شناخت و نیاز به خاتمه بر حافظه کاری با میانجیگری نگرش به یادگیری و تحمل ابهام در دانش آموزان دبیرستانی (دوره دوم ) شهر تهران که در سال تحصیلی ١٤٠٠- ١٣٩٩ مشغول به تحصیل بودند. روش اجرای پژوهش توصیفی و با توجه به بررسی روابط میان متغیرها در قالب مدل علی تحلیل مسیر، طرح پژوهش همبستگی انتخاب شد. برای این منظور، ٣٨٥ نفر) ١٥٥ دختر و ٢٣٠ پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه های حافظه کاری (نجاتی ١٣٩٢)، نیاز به شناخت (١٩٩٦ ,Cachiupo)، نیاز به خاتمه (٢٠٠٨ ,Krausson &DeBaker )، نگرش به یادگیری (١٩٧٩ ,Eiken) و تحمل ابهام (١٩٩٣ ,McLean) پاسخ دادند. نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد که هم نیاز به شناخت و هم نیاز به خاتمه از طریق واسطه گری نگرش به یادگیری و تحمل ابهام بر حافظه کاری دارای اثرغیرمستقیم هستند. یافته ها گویای آن بود که اثر مستقیم نیاز به شناخت بر حافظه کاری معنادار اما اثر مستقیم نیاز به خاتمه بر حافظه کاری معنادار نبود؛ بنابراین مداخلات مبتنی بر بهبود نیاز به شناخت ، نیاز به خاتمه ، نگرش به یادگیری و تحمل ابهام میتواند به افزایش ظرفیت حافظه کاری در دانش اموزان کمکم کند
The purpose of this work is to look into the impact of the need for closure and cognition on the degree of working memory in Tehran high school students, with the role of attitudes toward learning and ambiguity tolerance as mediating factors. To this end, 385 subjects consisting of 155 girls and 230 boys were selected using multi-stage cluster sampling to complete the questionnaires on working memory (Nejati, 2013), the need for cognition (Cachiupo, 1996), the need for closure (De Baker & Krausson, 2008), attitude toward learning (Eiken, 1979) and ambiguity tolerance (McLean, 1993). The study was descriptive, and a correlation design was given in light of investigating the relationships between the variables using a causal model of route analysis. The results revealed that the need for cognition has an indirect effect on working memory through the mediation of the attitude to learning and ambiguity tolerance. Furthermore, the need for closure has an indirect influence on working memory by the mediation of attitude toward learning and ambiguity tolerance. Similarly, the need for cognition has a significant effect on working memory, whereas the need for closure has no such impact. Additionally, the need for cognition has a significant effect on attitude toward learning and ambiguity tolerance, whereas the need for closure has no significant effect on attitude toward learning and ambiguity tolerance. The findings were explored in depth in the conclusion section.
خلاصه ماشینی:
براي اين منظور، ٣٨٥ نفر) ١٥٥ دختر و ٢٣٠ پسر) به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و به پرسشنامه هاي حافظه کاري (نجاتي ١٣٩٢)، نياز به شناخت (١٩٩٦ ,Cachiupo)، نياز به خاتمه (٢٠٠٨ ,Krausson &DeBaker )، نگرش به يادگيري (١٩٧٩ ,Eiken) و تحمل ابهام (١٩٩٣ ,McLean) پاسخ دادند.
يافته مطالعات نشان ميدهد که نگرش نسبت به يادگيري سازه اي مشتمل بر چند بعد شامل لذت بردن از درگير شدن در تکاليف درسي - چه در تجارب تحصيلي و چه روزمره - باورهاي فرد در مورد ارزش و اهميت درس و ميزان ترس از رويارويي با موقعيت هايي است که مستلزم به کارگيري دانش درسي هستند (Yoon ٢٠٢٢ ,Lee &).
به همين دليل نقش مهم و کليدي حافظه کاري در يادگيري که باعث افزايش مهارت هاي تحصيلي در فراگيران ميشود، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علي اثر نياز به شناخت و نياز به خاتمه بر حافظه کاري با ميانجيگري نگرش به يادگيري و تحمل ابهام در دانش آموزان دبيرستاني و درصد آزمون فرضيه هاي زير است : بين نياز به شناخت با حافظه کاري رابطه معناداري وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف ارائه مدل علي اثر نياز به شناخت و نياز به خاتمه بر حافظه کاري با نقش ميانجي نگرش به يادگيري و تحمل ابهام در دانش آموزان دبيرستاني (متوسطه دوم ) شهر تهران انجام شد.
نقش ميانجي نگرش به يادگيري و تحمل ابهام در رابطه بين نياز به شناخت و نياز به خاتمه بر حافظه کاري دانش آموزان دبيرستاني .