چکیده:
هدف پژوهش بررسی نقش کمالگرایی مادران (سازگارانه و ناسازگارانه) در مسئولیتپذیری فرزندان با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی آنها بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀآماری شامل دانشآموزان دبیرستانهای دخترانۀ شهر یزد و مادران آنها در سال تحصیلی 1401 -1400، که تعداد آنها 16800 نفر بود. به منظور انتخاب نمونه، با استفاده از جدول مورگان و با توجّه به حجم جامعه، تعداد 342 دانشآموز دختر مقطع متوسطۀ دورة اوّل و دوّم و مادران این دانشآموزان، بهعنوان نمونۀ پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ کمالگرایی هیل (2004)، خودکارآمدی جینگز و مورگان (1999) و مسئولیتپذیری در خانه و مدرسه کردلو (1387) بود. تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار لیزرل، نشان داد، بین کمالگرایی سازگارانه و خودکارآمدی رابطۀ مثبت، مستقیم و معنیدار (405/0 r=) و بین خرده مقیاس کمالگرایی سازگارانه و مسئولیتپذیری رابطۀ مثبت، مستقیم و معنیدار (453/0 r=) وجود دارد. بین خرده مقیاسکمالگرایی ناسازگارانه و خودکارآمدی، رابطۀ مثبت، مستقیم و معنیدار (102/0- r=) و بین خرده مقیاس کمالگرایی ناسازگارانه و مسئولیتپذیری، رابطۀ منفی، مستقیم و معنیدار (258/0- r=) وجود دارد. بین خودکارآمدی و مسئولیتپذیری رابطۀ مثبت، مستقیم و معنیدار (378/0 r=) وجود دارد.کمالگرایی سازگارانه والدین از طریق متغیر میانجی خودکارآمدی بر مسئولیتپذیری ارتباط مثبت، غیرمستقیم و معنیدار دارد. وکمالگرایی ناسازگارانه والدین از طریق متغیر میانجی خودکارآمدی بر مسئولیتپذیری ارتباط غیرمستقیم و غیرمعنیدار دارد. همچنین نتایج همبستگی برای زیرمقیاسها نشان داد، تلاش برای عالی بودن، نظم و سازماندهی، هدفمندی، بهعنوان کمالگرایی سازگارانه، رابطۀ مثبت و معنیدار با خودکارآمدی دارند و استانداردهای بالا برای دیگران، حساسیت بینفردی بهعنوان.
The aim of this study was to study the role of mothers' perfectionism (adaptive and maladaptive) in their children's responsibility mediated by their academic self-efficacy. The research design was correlational. The statistical population included high school students in Yazd city and their mothers. Who was studying in the academic year 1400-1401. The study population was 16800 students. Morgan table was used to select the sample. A total of 342 female high school students and their mothers were selected by Multi-stage cluster random sampling method. The research instruments were the Hill Perfectionism Questionnaire (2004), the Self-Efficacy Questionnaire (1999) of Jings & Morgan, and Responsibility at Home and School Kordlow (2008). Path analysis using LISREL software showed a positive, direct and significant relationship between adaptive perfectionism and self-efficacy (r = 0.405) and a positive, direct and significant relationship between adaptive perfectionism and responsibility subscale (r = 0.453). There is. There is a positive, direct, and significant relationship between maladaptive perfectionism subscale and self-efficacy (r = -0.102) and a negative, direct and significant relationship (r = -25.25) between maladaptive perfectionism subscale and responsibility. There is a positive, direct, and significant relationship between self-efficacy and responsibility (r = 0.378). Adaptive perfectionism has a positive, indirect, and significant relationship through the self-efficacy mediator variable of responsibility. Also, the correlation results for the subscales showed that striving for excellence, order and organization, purposefulness, as adaptive perfectionism, have a positive and significant relationship with self-efficacy, and high standards for others, interpersonal sensitivity as inconsistent perfectionism,
خلاصه ماشینی:
کردلو (١٣٩٣) در پژوهش خود بر اساس نظريه ها و تعاريف گذشته ، مسئوليت پذيري را بر اساس فعاليت هاي دانش آموزان ، ميزان تأخير در انجام فعاليت ها، احساس امنيت ، عزت نفس و تعلق در نظر ميگيرد و پژوهش حاضر اين ايده را مبناي کار خود قرار داده است .
Maladaptive Perfectionism در پژوهش هاي گذشته تأکيد شده ، کمال گرايي والدين به خودکارآمدي فرزندان صدمه ميزند و دستاوردهاي تحصيلي آنها را تخريب ميکند.
اهميت و ضرورت مسأله از اين جهت است که مسئوليت پذيري و خودکارآمدي در شکل گيري هويت فردي و بهبود کيفيت و سبک زندگي دانش آموزان نقش مهمي دارد (خواجه نوري و همکاران ، ١٣٩٣).
Yorulmaz et al ٢٠٠٦؛ ٢٠٢٠ ,Haciomeroglu؛ نقيب زاده و همکاران ، ١٣٩٢؛ حيدري و همکاران ، ١٣٩٩)، اين پژوهش در پي پاسخ به اين سؤال است که نقش کمال گرايي سازگار و ناسازگار مادران بر مسئوليت پذيري فرزندان با توجه به نقش ميانجي خودکارآمدي تحصيلي آنها چيست .
مدل مفهومي پژوهش روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است که براساس آن رابطه کمال گرايي (در بعد سازگارانه و ناسازگارانه ) مادران به عنوان متغير پيش بين ، مسئوليت پذيري فرزندان به عنوان متغير ملاک و و خودکارآمدي به عنوان متغير ميانجي سنجيده شد.
نتايج پژوهش نشان داد، کمال گرايي سازگارانه والدين از طريق متغير ميانجي خودکارآمدي بر مسئوليت پذيري دانش آموزان ارتباط مثبت ، غيرمستقيم و معنيدار دارد.
نقش کمال گرايي سازگارانه و ناسازگارانه مادران در احساس مسئوليت دانش آموزان : نقش ميانجيگري خودکارآمدي تحصيلي .