چکیده:
هدف پژوهش بررسی نقش رهبری زهرآگین مدیران در ایجاد ترومای سازمانی با میانجیگری رفتار منافقانه معلمان بود. روش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش دبیران مدارس متوسطه استان خوزستان در سال 1399 به تعداد 16750 نفر بودند، از این جامعه بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 407 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. جمعآوری دادهها از پرسشنامههای؛ رهبری زهرآگین (Schmidt, 2008)، ترومای سازمانی (Vivian & Hormann, 2015) و رفتار منافقانه (هادوینژاد، 1390) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبسـتگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان داد که رهبری زهرآگین مدیران دارای اثر مثبت و معنیدار بر ترومای سازمانی و رفتار منافقانه در دبیران مدارس متوسطه بود. همچنین رفتار منافقانه دارای اثر مثبت و معنیدار بر ترومای سازمانی در دبیران مدارس متوسطه بود (05/0 p≤). بهعلاوه، رهبری زهرآگین مدیران بهواسطه رفتار منافقانه دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنیدار بر ترومای سازمانی در دبیران مدارس متوسطه بود (05/0 P≤). بهطوریکه رهبری زهرآگین مدیران و رفتار منافقانه 55 درصد از تغییرات ترومای سازمانی در دبیران مدارس متوسطه را تبیین کردند. به نظر میرسد رفتار منافقانه در دبیران مدارس متوسطه در رابطهی رهبری زهرآگین مدیران و ایجاد ترومای سازمانی نقش واسطهای داشته باشد.
The aim of this study was to investigate the effect of Toxic leadership of principals on organizational trauma mediated by the hypocritical behavior of teachers. The research method was descriptive and correlational. The study population consisted of 16750 teachers all secondary school in Khuzestan province in 2021.Which was people from this population based on Cochran's formula a sample of 407 people was selected by stratified random sampling. To collect data were used Poison Leadership Questionnaire (Schmidt, 2008), Organizational Trauma Questionnaire (Vivian & Horman, 2015) and Hypocritical Behavior Questionnaire (Hadavi Nejad, 2011). Data were analyzed using pearson correlation coefficient and structural equation modeling. The results of the path analysis showed that the toxic leadership of managers had a positive and significant effect on organizational trauma and hypocritical behavior in secondary school teachers. Hypocritical behavior had a positive and significant effect on organizational trauma in secondary school teachers (p≤0.05). In addition, the toxic leadership of principals through hypocritical behavior had an indirect, positive and significant effect on organizational trauma in secondary school teachers (p≤0.05). So that the toxic leadership of managers and hypocritical behavior explained 55% of the changes in organizational trauma among secondary school teachers. It seems that the hypocritical behavior of secondary school teachers plays a mediating role in the relationship between managers' poisonous leadership and creating organizational trauma.