چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل رهبری فضیلتگرا به منظور استقرار فرهنگ خدمت محوری در بانک ملی ایران بود.طراحی/ روششناسی/ رویکرد: پژوهش، به لحاظ نوع دادهها، از نوع آمیخته بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند، 21 نفر انتخاب شدند. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کمی شامل تمامی مدیران شعب بانک ملی ایران بود که بر اساس تحلیل عاملی و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 310 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی از روایی صوری، محتوا و سازه برای سنجش روایی استفاده شد و برای پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. در بخش کمی، از روش همبستگی پیرسون با نرم افزار Spss-V23 و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel-V8.8 استفاده شد.یافتههای پژوهش: نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مولفههای رهبری فضیلتگرا در بانک ملی ایران شامل، مولفههای فردی، مدیریتی و ارتباطی بود.محدودیتها و پیامدها: به دلیل تعدد متغیرهای پژوهش و پیچیدگیهای خاص پژوهش، برای پژوهشهای آینده باید سایر مؤلفههای متغیرها بهطور دقیق بررسی شوند تا دیگر روابط متغیرها هر چه شفافتر و جامعتر شناخته شود.پیامدهای عملی: رهبری فضیلتگرا در بین مدیران بانک نهایتا میخواهد به تربیت مدیرانی توسعه یافته و بالنده برسد.ابتکار یا ارزش مقاله: پژوهش حاضر به دانش موجود در حوزهی رهبری فضیلتگرا اضافه مینماید، و مدلی را معرفی میکند که نسبت به سایر مدلهای قبلی از کیفیت بیشتری برخوردار است.نوع مقاله: مقاله علمی
Purpose: The present study was conducted with the aim of presenting a virtuous leadership model in order to establish a service-oriented culture in National Bank of Iran. Design / methodology / approach: The statistical population in the qualitative part of the research included academic experts and experts of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran. Based on purposive sampling, 21 people were selected. The statistical population of the study included all the managers of Bank Melli Iran branches in a quantitative part. Based on factor analysis and multi-stage cluster sampling method, 310 people were selected. In a small part of face validity, content and structure validity were used to assess validity and Cronbach's alpha and combined reliability were used for reliability. In the quantitative part, Pearson correlation method with Spss-V23 software and structural equation modeling using Lisrel-V8.8 software were used. Findings: The results showed that the components of virtuous leadership in Bank Melli Iran included individual, managerial and communication components. Limitations and Consequences: Due to the multiplicity of research variables and the specific complexities of the research, for future research, other components of the variables should be carefully considered to make the other relationships of the variables as clear and comprehensive as possible. Practical implications: Virtuous leadership among bank managers ultimately wants to train developed and growing managers. Originality or value of the article: The present study adds to the existing knowledge in the field of virtuous leadership, and introduces a model that has a higher quality than other previous models.
خلاصه ماشینی:
Paper Type: Research er Keywords: Virtuous Leadership, Service-Oriented Culture, National Bank of Iran Received Date:2020-02-28 Acceptation Date: 2020-07-01 Publication Date:2021-02-19 Publisher: Iran – Tehran – Shahid Beheshti University – Faculty of Management & Accounting jpap.
بر اساس نظريه عامليت -خادميت ، مديران سازمان هاي دولتي به عنوان عاملان شهروندان بايد در برابر بودجه اي عمومي که دولت در اختيار آنان قرار ميدهد، نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند که با فرهنگ خدمت رساني ٣، اين مورد به راحتي امکان پذير 1 Serving 2 Service oriented 3 Culture of service خواهد بود (٢٠١٠ ,Danaeifard, Rajabzadeh and Darvish).
تا چند دهه اخير مفهوم فضيلت با جامعه علمي تناسب چنداني نداشت و بيشتر مرتبط با حوزه هاي ذکر شده بود و به دليل اهميت مفهوم فضيلت و نقش فضايل انساني و اخلاقي در تعالي و تکامل انسان ها و سازمان ها، اين مفهوم به تازگي مورد توجه محافل علمي و دانشگاهي قرار گرفته و به ادبيات مديريت و رهبري وارد شده است .
از طرف ديگر، فقدان توجه به فرهنگ خدمت محوري و عدم 1 Manifestation 2 Consequences 3 Hope 4 Gratitude 5 Wisdom 6 Forgiveness 7 Compassion 8 Resilience 9 Enabler Factors 10 Bauman 11 González Cruz & Devece برنامه ريزي براي رسيدن به اين مهم ، پيامدهايي همچون عدم رهبري درست خدمت ، کاهش کيفيت خدمت ، عدم يادگيري خدمت ، ايجاد جو سازماني که مبتني بر خدمت نيست و عدم مديريت ارتباط موثر با مشتريان ميگردد (٢٠١٢ ,Lappalainen &Nuutinen ).